Er was weer eens een “fittie” tussen 010 en 020. Aanleiding: het snackgerecht de Kapsalon. Inzet van het conflict: een stoepbord van een dönerzaak in onze hoofdstad. Deze dönerzaak prijst de Kapsalon van het huis aan met de woorden “Amsterdam speciality: real Kapsalon. Taste it now”.
Op Twitter verscheen een foto van dit stoepbord en vervolgens brak in Rotterdam grote verontwaardiging los. We weten immers allemaal dat de Kapsalon een typisch Rotterdams gerecht is. Aan de andere kant weten we ook dat toeristen de rest van ons land gewoon zien en beleven als de buitenwijken van Amsterdam. Enfin, zelfs een Rotterdamse hoogleraar annex museumdirecteur kwam over deze Kapsalon-twist in de media aan het woord. Ook hij was not amused, want de Kapsalon hoort tot het officieel erkende Rotterdamse erfgoed. En 010’s erfgoed, dat is de Kapsalon natuurlijk ook.
Sinds 2003 veroverde het calorierijke gerecht vanuit de Maasstad ons hele land. In 2011 was de Kapsalon al zo populair dat ze in Rotterdam een heus Kapsalon Festival hielden. Zelfs Hello Fresh heeft de ingrediënten van de Kapsalon al eens verkocht via zijn maaltijdboxen. Maar ja, in Amsterdam verkopen ze hem zeker ook. De bijgaande foto met de dwarsdoorsnede van een Kapsalon is ook gemaakt in… 020, door dönerzaak Kurio’s Amsterdam.
Dit artikel is eerder gepubliceerd in het magazine Frituurwereld nummer 12 – Zomer 2019