Dat hij fan is van frituursnacks, was al bekend. Rapper Donnie gaat ook door het leven als ‘groots Febo-fan’, en daarom heeft hij samen met de Amsterdamse keten een nieuwe snack gelanceerd: ’t Fenomeentje.
De snack die Febo samen met rapper Donnie heeft ontwikkeld, wordt omschreven als ‘een ambachtelijke, vegetarische, krokante en licht pittige nasisnack’.
Febo noemt ’t Fenomeentje ‘een mooie aanvulling op het vegetarische assortiment’. De snack is verkrijgbaar bij alle vestigingen van Febo en via de bezorgpartners.
Liefde voor snacks
“Donnie klopte bij ons aan met de wens zijn eigen snack te ontwikkelen”, laat Febo-eigenaar Dennis de Borst weten. “Met allebei onze roots in Amsterdam en gemeenschappelijke liefde voor snacks, was dit voor ons natuurlijk een no-brainer. Wij hebben Donnie uitgenodigd in onze keuken, en na een aantal kook- en proefsessies kwamen wij tot het ultieme eindresultaat.”
Febo-automaat op podium
Ook Donnie is gelukkig met de nieuwe snack. “Het was altijd al een droom om een eigen snack op de markt te brengen. Dat die droom nu, samen met Febo, is uitgekomen is wel een next leveltje.” De rapper doet deze zomer verschillende festivals aan, waarbij hij op het podium staat met een levensgrote Febo-automaat.
Frituurschuur
De frituur speelt een grote rol in het leven en de carrière van Donnie, zo vertelde hij op NPO Radio 1. Thuis heeft hij een schuur waar hij elke dag een liedje schrijft. In die schuur staat onder meer een frituur en er hangt een dartbord. “De schuur ruikt naar de frituur”, aldus de rapper.
Snacks en influencers
Het is niet voor het eerst dat Donnie en Febo elkaar vinden. De Amsterdamse rapper werkte enkele jaren geleden al samen met de keten toen die een eigen merchandiselijn presenteerde voor het festivalseizoen. Maar er zijn meer influencers die met frituursnacks aan de haal gaan.
Van bakkerij tot automatiek
Febo werd opgericht in 1941 onder de naam Bakkerij Febo. Behalve brood en banket specialiseerde oprichter Johan Izaäk de Borst zich in kroketten. In de jaren 60 opende de eerste automatiek en door het enorme succes daarvan ging de bakkerij verder met alleen kroketten en andere snacks.
Boek over Febo
In 2011, ter ere van het 70-jarig bestaan van het familiebedrijf, verscheen het boek ‘Febo. Een fenomeen’, geschreven door Ubel Zuiderveld, met een voorwoord van Johan Cruijff.