Fastfoodformules in ons land hebben gemiddeld een veel geringere fan-score dan restaurantformules. De zogenaamde Net Promotor Score (NPS) ligt voor fastfoodketens en cafetariaconcepten met plus-30 op een laag niveau. Dit blijkt uit een onderzoek van Multiscope.
Eazie (plus-73), SushiPoint (plus-72), ’t Bakhuus (plus-64), Bram Ladage (plus-60) en Spare Rib Express (plus-51) zijn de vijf formules met de hoogste score. Dertien van de bevraagde formules zitten boven het gemiddelde van plus-30, acht zitten eronder.
Lage scores Restaria en Smullers
In het oog lopen de relatief lage scores van Restaria (plus-1), The Döner Company (plus-2), Smullers (plus-16), McDonald’s (plus-18) en Burger King (plus-22). Multiscope noteert: “Opvallend is dat twee van de vijf laagst scorende ketens vooral te vinden zijn op stations, namelijk The Döner Company en Smullers.”
Nationale Benchmark Fastfoodketens
Het bureau ondervroeg 7200 Nederlanders over hun bezoek aan, en loyaliteit jegens tientallen snelle eetconcepten in ons land. Het resultaat van dit onderzoek is het rapport Nationale Benchmark Fastfoodketens. Hoewel ruim dertig bekende fastfood- en snackmerken in het onderzoek betrokken waren, leverde het significante gegevens op van ruim twintig landelijke merken.
Bij restaurants plus-72
De gemiddelde zogenaamde Net Promotor Score ofwel NPS van plus-30 ligt beduidend lager dan bij eerder onderzoek dat Multiscope onder restaurantketens uitvoerde. Hier kwam een gemiddelde NPS van plus-72 uit de bus. Restaurantformules als Bregje, ’t Zusje en La Cubanita scoorden zelfs royaal boven dit gemiddelde.
Bij de vaststelling van de NPS worden negatieve en positieve antwoorden van de consument tegen elkaar weggestreept. Gekeken wordt feitelijk of de ondervraagden fans zijn van de merken en ze een bezoek aan de formule afraden óf aanraden bij vrienden en familie. Het percentage negatieve antwoorden wordt afgetrokken van het percentage positieve antwoorden.
Laagst scorende restaurant
Bij restaurants schoot de balans dus door naar plus-72 gemiddeld, terwijl Nederlandse fastfoodketens op plus-30 blijven steken. De NPS voor fastfoodketens ligt hiermee nog onder het restaurantconcern met de matigste fan-score. Dat was namelijk in het eerdere onderzoek Happy Italy met plus-36.
Speelt fastfoodschaamte een rol?
Beduidend positiever waren de 7200 ondervraagden over hun plannen om terug te keren bij het fastfoodrestaurant dat ze hadden bezocht. “De gemiddelde terugkeerintentie is 76 procent,” aldus Multiscope. Kennelijk is driekwart van de ondervraagden dus wel te spreken over het eetgemak dat het fastfoodbedrijf van hun eigen keuze hen biedt. Je vraagt je onwillekeurig af: speelt snack- en fastfoodschaamte een rol en blijft daarom de aanbeveling bij vrienden achterwege?
Bureau Multiscope constateert: gemak en locatie zijn de belangrijkste drijfveren voor de fastfoodkeuze van de Nederlanders. Over marketing geeft Multiscope verder nog prijs: “62 procent van Nederland heeft reclame van minstens één fastfoodketen gezien.”
Afbeelding: Het rapport Nationale Benchmark Fastfoodketens is voor €1495 verkrijgbaar bij Multiscope.