Family Appelscha staat als hoogst genoteerde frituurspeciaalzaak in de nieuwe Misset Horeca Terras Top 100. Het royale terras van Jan Willems en Alida van Dellen eindigde op de twintigste plaats in de jaarlijkse ranglijst.
De twee ervaren frituurondernemers openden Family Appelscha nog maar ruim een jaar geleden. Het bedrijf ligt aan de bosrand van Nationaal Park Drents-Friese Wold: de groene omgeving speelt ongetwijfeld een rol bij de hoge notering.
Naast deze Family gooit ook eetcafé annex cafetaria Kerkzicht in Diessen met plek 27 hoge ogen in de lijst. “Een mooi, langgerekt terras met, de naam zegt het al, uitzicht op de kerk in Diessen. Maar ook de aanblik van het terras is helemaal in orde,” schrijft Misset Horeca. Op 92 in de Terras Top 100 staat brasserie-cafetaria ’t Wapen van Stellendam genoteerd. Het juryoordeel: “Ziet er heel uitnodigend uit. Alles oogt niet alleen schoon, het ís ook schoon.”
All-season terras
Dat er, net als andere jaren, relatief weinig cafetariabedrijven genoteerd staan in de terraslijst, verbaast ProFri-voorzitter Frans van Rooij niet. “Snackbars en cafetaria’s richten zich meestal niet echt op langdurig verblijf op het terras,” zegt Van Rooij. “Het is net als bij McDonald’s. Je kunt er vaak wel even lekker buiten zitten, maar de bedrijven zijn doorgaans gefocust op afhalers en een korter verblijf.”
Het terras van Family Appelscha is een zogenaamd all-season terras met 120 zitplaatsen. Het bedrijf heeft een brede kaart, waaronder een uitgebreide lijn Family-burgersandwiches, ambachtelijke friet en enkele streekbieren. Afgezien van de drie frituurspeciaalzaken, staan verder vooral restaurants, grand cafés en enkele hotels in de Terras Top 100.
Vaker in de prijzen
Family-ondernemers Jan Willems en Alida van Dellen zijn binnen de branche bekende ondernemers. Bijna 25 jaar baatten ze hun eerste bedrijf Alida’s Smulpaleis in Roden uit. Begonnen als een snackcar, behaalde Alida’s Smulpaleis acht jaar geleden de eerste plaats in de toenmalige Cafetaria Top 100. In eerdere jaren won Alida’s Smulpaleis al twee keer de publieksprijs. Toen hun bedrijf nog gevestigd was in een mobiele snackwagen, kregen ze bovendien eens een speciale vermelding bij de wedstijd Cafetaria van het Jaar.
Alida’s Smulpaleis werd eind 2019 verkocht. Nadat de ondernemers in Veenhuizen frietbedrijf Piepers en Paupers startten, kozen ze uiteindelijk voor Family Appelscha. Tot winnaar riep Misset Horeca Pelle’s Eten en Drinken in het Twentse dorp Deurningen uit. Het is een veelzijdige eetzaak die ook ijs en chocoladespecialiteiten verkoopt. Pelle’s behaalde al eerder hoge noteringen in de lijst van Misset Horeca.