Alida van Dellen en Jan Willems hebben Family Appelscha geopend. Na Alida’s Smulpaleis in Roden en Piepers en Paupers in Veenhuizen, beiden verkocht, is dit de derde zaak voor het ondernemerspaar. De twee zien veel kansen in het Friese dorp.
Family Appelscha is gelegen aan de bosrand van Nationaal Park Drents-Friese Wold. Het pand is volledig vernieuwd, met onder meer een nieuw dak en een groot, verwarmd terras met 120 zitplaatsen. Binnen is plek voor 70 gasten. Family Appelscha heeft vier onderdelen, waarbij het eethuis, de afhaal en de ijshoek allen een aparte ingang hebben. Bij de ijshoek bevindt zich tevens het pick-up point van Bier&Bos, een online shop waar alle bieren van Brouwerij Maallust te koop zijn.
Focus op het eethuis
Het bedrijf draait nog niet op volle toeren, zegt Jan Willems. “Het is op dit moment erg druk, dus we focussen op het eethuis en houden het afhaalgedeelte gesloten, totdat we ook op de drukste momenten de kwaliteit kunnen waarborgen. Ons vaste team hebben we ook nog niet 100 procent compleet. We willen op 1 september de hele zaak officieel openen en daarbij een festiviteit voor het dorp organiseren.”
De ondernemers hebben al wel een kleine, informele opening georganiseerd voor twee afzwaaiende lokale wethouders. “Om ze te bedanken voor hun enorme inzet om op zo’n korte termijn ons project mogelijk te maken.”
Kansen in Appelscha
Alida en Jan zijn trots op hun nieuwe bedrijf én de locatie. “Het is echt een mooie zaak geworden, op een prachtige plek. Appelscha is het buitensport Walhalla van Nederland, met onder andere fiets- en wandelroutes, paardrijden, een klimbos en abseilen van de Bosbergtoren. Rondom Appelscha bevinden zich maar liefst 5000 campingplaatsen. Toerisme, natuur en recreatie; daar liggen onze mogelijkheden.”
Keuze voor formule
Het doel voor Jan en Alida is om het bedrijf en het team zo voor elkaar te hebben, dat ze zelf niet meer elke dag op de vloer hoeven te staan. Dat was voor de ondernemers één van de redenen om aan te sluiten bij Family. “Zij kunnen ons daarin ondersteunen. We hebben al langer een goede band met elkaar, dus die keuze was snel gemaakt.”
Goed Gefrituurd Keurmerk
Ambities hebben de twee zeker nog wel. Zo willen ze de eerste cafetaria worden die de Terras Top 100 wint. Daarnaast wil Family Appelscha het lidmaatschap van ProFri dit jaar nog uitbreiden met het Goed Gefrituurd Keurmerk van de vakvereniging. Daarmee krijgen ze automatisch een vermelding in de Nationale Smulgids, de consumentengids met cafetaria’s, snackbars en frituurspeciaalzaken die een omweg waard zijn.