Oliehoorn is vooral bekend als sausmaker. Maar de bakermat van het bedrijf (“olie uit Hoorn”) is natuurlijk ook (frituur)olie. De firma greep recent terug op zijn oorsprong met de introductie van de oliën Frituur Oersterk, Frituur Sterk en Frituur Basis. Drie vragen aan commercieel directeur Fabian Rust.
1. Jullie keren met de drie oliën terug naar basis?
Fabian Rust: “De basis van Oliehoorn is inderdaad het verhandelen van plantaardige oliën, waarmee grondlegger Klaas van Kalken in 1981 begon. Dat hoort bij ons, waardoor we al decennia lang frituurolie aanbieden binnen de foodservicemarkt.”
“Mede door het gebruik als biobrandstof, is de concurrentie in de markt van frituurolie en het ophalen ervan enorm geworden. Grote oliemaatschappijen spelen immers tegenwoordig een rol vanwege CO2-reductie, waar biobrandstof een positieve impact op heeft. Dit mist natuurlijk zijn effect op de prijsvorming niet. Wij wilden absoluut geen concessies doen aan onze kwaliteit en duurzaamheid, maar onze frituurolie toch aantrekkelijk houden qua prijs. Dat was de uitdaging die we onszelf stelden.”
2. Dus jullie nieuwe oliën zijn mild geprijsd?
Fabian Rust: “Voorop staan kwaliteit en duurzaamheid. Zo hebben de frituuroliën niet langer palmolie als ingrediënt. Daarbij kwamen dus de genoemde uitdagingen in onze markt. We hebben daarom de keten in kaart gebracht en gekeken of we ergens op kosten konden besparen. Die besparing hebben we gezocht in de tussenhandel. Wij kwamen zodoende terecht bij Sels, de grootste producent van raapolie in Duitsland, met een eigen raffinaderij en de mogelijkheid frituurolie te blenden.”
“Naast de beschikking over bag in box, emmer- en blik-verpakkingen, blaast Sels zelf óók zijn eigen PET-fles verpakkingen. In Nederland waren ze nog helemaal niet present. Dus zijn wij, exclusief voor de Nederlandse markt, met Sels in zee gegaan. Wij hebben afspraken gemaakt over minimale afnames. Hiermee bieden we groothandels de mogelijkheid om rechtstreeks vanuit Duitsland aangeleverd te krijgen, waardoor wij zaken als opslag en handling achterwege kunnen laten. Wanneer een groothandel op deze wijze bestelt, is niet alleen de keten korter, maar kan ook de prijs interessanter zijn.”
3. Hoe kijk jij naar de toekomst van frituren?
Fabian Rust: “Het is nog altijd de geëigende en efficiënte methode om in frituurolie en of frituurvet te bakken. Dat heeft met snelheid en volume te maken. Je kunt dat op een andere manier eigenlijk nog niet zo massaal bereiken. Ik denk ook niet dat dit snel zal lukken. Airfryer-achtige ovens die op grote schaal binnen cafetaria’s worden ingezet, dat zie ik nog niet snel gebeuren. Zeker niet met dezelfde snelheid, efficiency van bereiding én evenaring van de smaak.”
“Al jaren geleden is een meubelgigant in zijn restaurants aan een dergelijk project begonnen. Maar ze frituren nog steeds gewoon. Ik ben pragmatisch in dit soort zaken: frituren is en blijft een ontzettend efficiënte bereidingswijze. Ja, ik weet dat frituren in discussie is. Maar wat dat betreft geloof ik nog altijd heilig in de stem van de consument. Het is niet alleen snel en lekker, maar ook nog altijd wereldwijd een veel gebruikte bereidingsmethode.”
Oliehoorn B Corp gecertificeerd | Oliehoorn is sinds oktober vorig jaar officieel een B Corporation. Sinds kort is het logo van B Corp, een wereldwijd fenomeen, ook zichtbaar op de Oliehoorn-verpakkingen. De certificering als B Corp betekent dat Oliehoorn op tientallen getoetste punten uitstekend scoort op het gebied van verantwoordelijkheid, duurzaamheid en ethisch ondernemerschap.
Het logo B Corp staat voor “een positieve impact op mens, dier en milieu” en “verantwoorde groei”. Periodiek wordt getoetst of Oliehoorn nog altijd voldoet aan de maatstaven van het prestigieuze internationale keurmerk. Medio 2026 zet het bedrijf in Hoorn in elk geval nog een volgende stap: dan opent de eerste gasloze sausfabriek van ons land.
Foto: Fabian Rust, foto Oliehoorn