De gemiddelde omzet van McDonald’s Nederland groeit spectaculair. De afgelopen tien jaar nam de gemiddelde vestigingsomzet toe met liefst 44 procent naar € 3.628.000 (2018). Het afgelopen jaar steeg de omzet verder. Bureau Foodservice Watcher (FSW) taxeert de omzet voor 2019 op gemiddeld € 3.764.000.
Ook de periode 1999-2009 groeide de gemiddelde omzet ongeveer 40 procent. In 1999 boekte het merk per Nederlandse vestiging een omzet van € 1.803.000. Bij de groei van het aantal vestigingen, is het beeld anders. Tussen 1999 en 2009 nam het aantal outlets 21 procent toe, tegen slechts 12 procent de afgelopen tien jaar. Aldus een analyse van FSW. Deze groeivertraging is bewust beleid. Nadat de resultaten van McDonald’s anderhalf decennium geleden ondermaats waren, besloot het management meer te focussen op de bestaande restaurants. Dit resulteerde onder meer in langere openingstijden, de introductie van nieuwe producten, uitbreiding van het aantal McCafé’s en de focus op andere eetmomenten, zoals bijvoorbeeld ontbijt en McDelivery. Jarenlang groeide het aantal Mc’s
in Nederland hierdoor maar mondjesmaat. De afgelopen tien jaar kwamen er gemiddeld ruim drie per jaar bij. McDonald’s wil nu jaarlijks minimaal vijf nieuwe restaurants openen. Momenteel zijn er 250 vestigingen.