McDonald’s stopt eind dit jaar met bestellingen via kunstmatige intelligentie in ruim honderd Amerikaanse drive-throughs. De orders bij een spraakrobot, de zogenaamde Automated Order Taker, bleken in de praktijk veel fouten op te leveren.
McDonald’s maakte al jaren geleden bekend dat het een grote toekomst ziet voor spraakrobots in de drives. Het is bovendien in deze tijd een meer dan welkome arbeidstijd-besparing, want ook in de VS zijn de personeelstekorten groot. In Amerika maakt het hamburgermerk al sinds 2021 gebruik van kunstmatige intelligentie bij de spraakkastjes in de drive-throughs. Hiervoor wordt samengewerkt met techbedrijf IBM.
Variaties en toppings
De bestelrobots lijken vooral veel moeite te hebben met producten waarvan veel verschillende variaties bestaan. Met name struikelden de bestelrobots over de toppings van ijsjes en drankjes met allerlei extra toegevoegde smaakjes. Eind dit jaar zet McDonald’s dus vooralsnog een punt achter zijn project Automated Order Taker. Wel blijft het restaurantconcern op andere vlakken samenwerken met automatiseerder IBM.
Dialecten en accenten
Omdat de bestelrobots niet naar behoren werkten, werden de wachttijden in de drives niet korter maar juist langer. De robot herkende ook bepaalde dialecten en accenten van klanten niet. Per saldo leidde de robot tot grotere ontevredenheid bij klanten. In de honderd drives stapt McDonald’s weer over op traditionele bestelmethoden totdat de bestelrobots verder zijn doorontwikkeld.
Foto: drive Hoofddorp, archieffoto McDonald’s Nederland