Een opmerkelijke friettransactie in Duitsland. Per 1 juli aanstaande wordt Valora de eigenaar van het acht jaar geleden gestarte frietconcept Frittenwerk. Het Zwitserse concern Valora is ook het moederbedrijf van bakery-formule BackWerk, dat in Europa bijna 350 bakery’s heeft, waarvan ruim 30 in ons land.
Valora heeft echter meer foodserviceconcepten. Zoals de bijna 60 outlets van bakery-concept Brezelkönig, koffieformule Caffè Spettacolo (32 vestigingen) en broodjesformule Ditsch (192 outlets).
Frittenwerk specialiseert zich in loaded fries, zoals de Canadese friet poutine met kaaswrongel en lobbige jus, en is vooral populair bij jongere generaties. “Met deze trendy Duitse formule wordt Valora een speler in de aantrekkelijke fast-casual markt,” aldus het Zwitserse bedrijf in een persbericht. Fast-casual kent bij onze oosterburen een jaarlijkse omzetgroei van 9 procent.
Hoge gemiddelde omzet
“Met een volledig ontwikkeld zelfbedieningsconcept, is Frittenwerk één van de toonaangevende fast-casual dining ketens van de Duitstalige wereld,” aldus Valora. Zelfs tijdens corona zag Frittenwerk kans om uit te breiden met 12 nieuwe vestigingen. Valora wil het huidige aantal van 27 frietrestaurants de komende drie jaar verdubbelen.
Frittenwerk boekte vorig jaar een omzet van 23 miljoen euro. Voor frietformules is dus sprake van een hoge gemiddelde omzet per vestiging. Met formules als Pommes Freunde en het aloude Kochlöffel behoort Frittenwerk tot de grotere Duitse concepten waar friet een belangrijk kernproduct is.