Consumenten beslissen steeds vaker op het laatste moment wat ze gaan eten en waar. Dit betoogde Jan Willem Grievink van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) bij de presentatie van de FSIN Food 500, ranglijst van de grootste foodverkopers van Nederland.
“Vaak is dat buiten de deur, bijvoorbeeld onderweg,” zegt Grievink. Hij verwijst hierbij naar de groei die “onderweg-concepten” als McDonald’s en La Place doormaken. Maar ook winkelconcepten die zich richten op “momentgemak” hebben de wind in de zeilen, formules als AH to go en Spar City. Zij verkopen zowel snacks en drinken voor dadelijke consumptie als boodschappen voor thuis. “Consumenten doen minder vaak boodschappen voor de hele week,” vertelt Grievink. Hierdoor ligt er meer bestedingsruimte vrij voor last-minutebeslissingen, waarvan ook eetbezorging profiteert.
“Gemak is de belangrijkste aanjager voor de omzetgroei van veel spelers in de Food 500. Consumenten kiezen voor gemakkelijke oplossingen. Ze hebben daarbij niet veel aanmoediging nodig. Er zijn bovendien genoeg drivers. Ze hechten aan tijdwinst en functioneren steeds vaker als een eenpersoonshuishouden – zelfs al maken ze deel uit van een gezin wordt er vaker alleen gegeten.” Van groeiend belang zijn de millennials. Onlangs taxeerde bureau CMS dat deze generatie goed is voor 30 procent van alle restaurantbestedingen.
Dit artikel is eerder gepubliceerd in het magazine Frituurwereld nummer 9 – Najaar 2018