Bij ijssalons zie je ze wel. Bij frituurbedrijven zelden. Maar wel bij cafetaria-lunchroom Emmy in Slagharen. Bonbons in een speciale vitrine. Een bonbon bij de koffie kost 70 eurocent. Je kunt ook een schaaltje met zes bonbons krijgen. Of een doosje om cadeau te geven. Ondernemer Hans Schlepers is tevreden over de verkoop.
Met de paasdagen begint het ijsseizoen. Zo was het altijd en zo is het bij cafetaria-lunchroom Emmy van Hans en Sandra Schlepers nog altijd. Het hele jaar door verkoopt Emmy softijs. Ruim vier jaar geleden startte Hans met zelfgemaakt schepijs. “Buiten het seizoen, als er geen schepijs was, kreeg ik zo’n donkere hoek in de zaak. Dat wilde ik niet. Ik zette daarom na oktober ijstaarten in mijn kleine schepijsvitrine met achttien bakken. Maar dat liep niet. Dus begon ik twee jaar geleden met bonbons.”
Bonbons uit Uden
Schlepers koos voor bonbons van een patisserie uit Uden. Deze ambachtelijke bonbonsmaker levert ook aan de Toscana-ijssalons in Noord-Nederland. Geweldig lekkere bonbons, oordeelt Schlepers. Hij informeerde wel even bij Toscana of men het daar bezwaarlijk vond als hij dezelfde bonbons ging verkopen. Geen probleem, vond Toscana. “Het was wel even een investering. Voor een goedgevulde vitrine moest ik de eerste dag voor 1800 euro aan bonbons inkopen.” Schlepers is tevreden. Het duurde even, maar nu vinden de bonbons gretig aftrek. “De ijstaarten die ik eerst in de vitrine had, moesten we altijd zelf opeten. Ik maak ze nog wel, op bestelling.”
Kerstpakketten
Cafetaria-lunchroom Emmy, vernoemd naar een zus van Hans, ontstond in 1985 uit de kleine supermarkt van Hans’ moeder. In 1992 namen Hans en zijn vrouw Sandra de zaak over. In 2009 volgde een ingrijpende verbouwing. Twee deuren verder dan Emmy zit nog een cafetaria. “Dat is altijd zo geweest,” zegt Hans, “we hebben allebei een boterham.” Emmy is een echt frituurbedrijf – niet voor niets getooid met het keurmerk Goed Gefrituurd – maar trekt daarnaast veel koffiedrinkers. Koffie en bonbons, dat past mooi bij elkaar. Binnen enkele weken pronkt er weer eigen schepijs in de vitrine. Maar de bonbonsverkoop, ja die gaat wel gewoon door.
Heb jij een bijzondere snackvitrine? Of doe je het bewust zonder? Mail naar snackvitrine@frituurcentrum.nl.
Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld Editie 3 – Voorjaar 2017