Bijna een derde van de consumenten staat positief tegenover het terugdringen van het aantal verkooppunten van fastfood in ons land. Dit blijkt uit een onderzoek van Ruigrok Netpanel.
Het onderzoek onder ruim duizend Nederlanders werd gehouden in opdracht van de vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS), de brancheorganisatie van de Nederlandse frisdrankenindustrie.
FWS en Ruigrok Netpanel legden de consumenten de vraag voor, omdat het één van de voorstellen is van het RIVM om ons land ‘gezonder’ te maken. 10 procent van de ondervraagden is ‘zeer positief’ over het voorstel om groei van fastfood in gemeenten aan banden te leggen, daarnaast is 22 procent ‘gewoon positief’. Nog eens precies een derde (33 procent) is niet positief of negatief over het idee, terwijl 31 procent niets of helemaal niets moet hebben van het weren van fastfoodbedrijven.
Ook werden twee andere suggesties van het RIVM voorgelegd; namelijk de gratis verstrekking van waters en de BTW-vrije verkoop van producten die in de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum zitten. 85 procent van de ondervraagden is een voorstander van de gratis verstrekking van waters in restaurants en kantines. Bijna driekwart (74 procent) vindt dat niet langer BTW moet worden geheven op producten uit de Schijf van Vijf.