“Hij hoort bij onze vaderlandse snacktraditie. Geen gezicht die rauwe snacks; het is toch geen slagerij? Het is mijn werkvoorraad, ik zou niet zonder kunnen.” De snackvitrine. Professioneel friturend Nederland raakt er niet over uitgepraat. Is de snackvitrine een traditioneel beeld dat zijn langste tijd heeft gehad?
Ria en Tom Dekker van FrieteRia in Dronten sommen veel tegens op. “Onze balie is 85 centimeter diep. We staan veel dichterbij de klant. Er is meer persoonlijk contact. In de spits raakt een vitrine leeg; da’s geen gezicht. De producten drogen uit. Je hebt minder schoonmaakwerk en hoeft geen vitrine leeg te halen. Je hebt meer werkruimte. Het scheelt energie.” Tom vult nog aan: “Kinderen zitten met hun handen aan de vitrine. Ria is allergisch voor vingers op de ramen.” Tot slot: “We vinden een snackvitrine gewoon niet mooi. Onze toonbank smoelt vele malen beter.”
“Stoot gasten af”
“Zolang als ik hier zit hebben we geen vitrine,” zegt Arjan Verploegen van diner, lunchroom en cafetaria De Heuve in Beuningen. Wat hem betreft: prima! “Ik weet zeker dat de vitrine sommige klanten afstoot.” De Heuve heeft veel zakelijke gasten. “Ik zie soms mensen die naar ons toekomen en bij de deur omdraaien. Dat is omdat ze de bakwand zien, ik weet het zeker. Dus ook de bakwand gaat bij een volgende verbouwing naar achteren. Bij McDonald’s stappen zulke mensen wel naar binnen, want daar zie je niks. Sowieso past een vitrine niet bij onze diner-achtige uitstraling, ook al zijn gefrituurde snacks nog altijd de hoofdmoot. Wij promoten onze producten met foto’s, acties en aanbiedingen.”
“Hij gaat eruit”
Sander Coomans van Whizz Burger in Renesse is resoluut: “Hij gaat eruit de komende jaren. Misschien komt er nog een kleine vitrine voor terug. Voor de Duitsers – hoewel die onze snacks allemaal wel kennen langzamerhand.” Whizz Burger is een seizoensbedrijf. De toeristische toeloop wisselt sterk. “Soms zit de vitrine rammetje vol. Dan weer is hij bijna leeg; dat vind ik geen gezicht. ”Er is nóg een reden om de vitrine vaarwel te zeggen. “De gefrituurde snacks lopen terug. We doen steeds meer in hamburgers.”
Heb jij een bijzondere snackvitrine? Of doe je het bewust zonder? Mail naar snackvitrine@frituurcentrum.nl.
Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld Editie 4 – Zomer 2017