Duitse dönerconcepten veroveren de wereld met ‘het favoriete streetfood van Berlijn’. Het Berlijnse concept German Döner Kebab (GDK) heeft inmiddels alleen al in het Verenigd Koninkrijk ruim 140 vestigingen.
door Ubel Zuiderveld
De formule kwam in 1989 in Berlijn uit de startblokken. In 2015 opende German Döner Kebab zijn eerste Britse vestiging. Twee jaar daarna werd de formule overgenomen door Hero Brands en volgde een snelle expansie. Inmiddels streek GDK ook neer met vestigingen in Zweden, Canada, Verenigde Arabische Emiraten, Saoedi-Arabië en de VS.
Inspiratie voor andere formules
Hero Brands heeft naast German Döner Kebab nog formules als Island Poke (pokébowls), Choppaluna (bowls met salades en toppings) en Sides (dark kitchens). Over de historie van de pitabroodjes vlees van een verticaal spit, schrijft Hero Brands beknopt: “Grieken vonden de gyros uit, Turken introduceerden de döner, Arabieren kwamen met de shoarma, de Duitsers perfectioneerden döner.”
Het succes van German Döner Kebab inspireert ook andere formules met vlees van een verticaal spit. In het Verenigd Koninkrijk doet het concept Döner Shack van zich spreken. Döner Shack verovert vanuit Londen de rest van het land. Inmiddels openden vestigingen in steden als Leeds, Leicester, Glasgow en Edinburgh.
Naast kebabs worden onder meer kipshoarma, vegetarische kebabs en wraps verkocht. Maar ook heeft Döner Shack een assortiment echte Duitse snacks, waaronder worsten, kipschnitzelsnacks en zogenaamde Kreuzberg Fries, hard gebakken gekruide frietjes.
Rond 1970 opende in de Berlijnse wijk Kreuzberg met zijn grote Turkse populatie de eerste dönerzaak. In de decennia daarna groeide hun aantal onstuimig naar ongeveer tienduizend in 1995. Tegenwoordig beschikken onze oosterburen over ongeveer 16.000 döners en geldt Berlijn met zijn ruim duizend dönerbuden nog altijd als de hoofdstad van de döner kebab.