In de Texaanse stad San Antonio werd het onlangs groots gevierd: het eeuwfeest van autoservice in de horeca. Het is namelijk dit jaar precies honderd jaar geleden dat het eerste drive-in restaurant werd geopend onder de naam Kirby’s Pig Stand.
door Ubel Zuiderveld
Langs de uitvalsweg van Dallas naar Forth Worth opende de Texaanse ondernemer Jesse G. Kirby najaar 1921 zijn eerste Pig Stand, ofwel ‘varkensstal’, en er zouden er vele volgen.
Kirby speelde hiermee in op het groeiende autobezit in de VS. Het land telde in 1921 ongeveer acht miljoen autobezitters. In 1924 had Kirby’s Pig Stands Company al zestien vestigingen.
Autobediening
Volgens tijdschrift Texas Monthly verkochten drie jaar na de oprichting alleen al de tien outlets in de stad Dallas wekelijks 50.000 belegde broodjes met ham en bacon. Pas later werden ook burgersandwiches, gefrituurde kip en enchiladas toegevoegd aan het assortiment. De bestellingen werden door zogenaamde ‘carhops’ bezorgd bij de automobilisten of afgehaald aan één van de loketten.
World’s First Drive
In de Texaanse stad San Antonio bestaat nog één Pig Stand die is voortgekomen uit deze formule. De betreffende vestiging heeft op de gevel dan ook de wervende slogan ‘world’s first drive-in’ staan. Pig Stand was de voorloper van een grote internationale drive-in en drive-through business. Alleen al McDonald’s telt wereldwijd meer dan 25.000 drive-throughs, waarvan ongeveer de helft zich in de VS bevindt.
Hygiëne en hamburgers
Afgezien van ‘100 jaar autoservice’, is 2021 ook in een ander opzicht een jubileumjaar voor de industrie van QSR’s ofwel quick service restaurants. Het is namelijk eveneens een eeuw geleden dat de eerste vestiging van hamburgerketen White Castle opende, in de Amerikaanse staat Kansas.
Hoewel hamburgers in de VS al langer werden gegeten, speelde White Castle een prominente rol in de popularisering van de burgersandwich. Hamburgers stonden namelijk in een slecht daglicht door de nodige voedselschandalen als gevolg van slechte hygiënische omstandigheden. White Castle serveerde plattere, en dus beter verhitte hamburgers. Dankzij de witte huiskleur (White Castle bouwde kleine witte ‘kasteeltjes’) en smetteloze bedrijfskleding, herwon de hamburger het vertrouwen van veel Amerikanen.
White Castle heeft een eeuw na dato nog steeds 350 tot 400 vestigingen in de Verenigde Staten.