Drie dingen over koekjes als fast food

Actueel |
23 augustus 2024 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

In Amerika bestaan van oudsher al de nodige koekjesconcepten. De laatste jaren waaide de koekjestrend over naar ons land, met het American cookie ofwel de chocolate chip als boegbeeld. Subway Nederland introduceerde zeer recent nog drie langwerpige footlong cookies. Drie dingen over de koekjes als snel tussendoortje: koekjes als fast food.

1. Amsterdam en koekjes

Hoewel enkele stroopwafelwinkels het niet gered hebben, heeft toeristenstad Amsterdam zich ontwikkeld tot een koekjesmekka. Zo verkoopt Van Stapele sinds 2013 zijn verse koekjes zolang de voorraad strekt. Specialiteit van het huis is een koekje van donker chocoladedeeg met een vulling van witte chocolade. Toeristen staan niet zelden rijen dik voor de winkel.

Een breder assortiment van kleine koekjes heeft Het Koekemannetje. De publiekstrekker zit twee deuren verder als een andere Amsterdamse TikTok-hit, namelijk Fabel Friet. Sinds kort is Het Koekemannetjes niet meer alleen te vinden in de stad zelf, maar is er ook een vestiging op Schiphol Plaza.

2. American cookies

Met wisselend succes is geprobeerd in Nederland kaneelkoekjes en kaneelbroodjes populair te maken als kernproduct van een concept. De Amerikaanse formule Cinnabon (anno 1985) is in ons land present met vier zaken in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht.

In een paar jaar tijd werd verder in ons land het American cookie ofwel de chocolate chip met harde stukjes chocola een fenomeen op zich. Hij werd populair dankzij fastfoodrestaurants. Het aloude Nederlandse merk Verkade voert momenteel een intensieve campagne met zijn eigen chocolate chips. De krokante koekjes zijn zowel verkrijgbaar met donkere stukjes chocolade als met witte chocolade.

3. Zwarte koekjes

Een nog grotere hype zijn de Oreo-koekjes, koekjes met crème tussen twee kleine luchtige zwarte biscuitjes. In menige snackbar en ijssalon worden ze verwerkt in milkshakes en ijs. Deel van het geheim van de Oreo-koekjes is dat ze volledig plantaardig zijn. Ze zijn dus geschikt voor zowel vegetariërs als veganisten.

Coca-Cola trekt de aandacht met een nieuwe Oreo-campagne. In speciale zwarte frisblikjes wordt Coca‑Cola Oreo zero sugar in beperkte oplage verkocht. De blikjes zijn vanaf 5 september verkrijgbaar. Oreo zelf komt met Oreo Coca-Cola cookies, een rood-gouden variant van het koekje “met knallende snoepjes voor een bruisend effect bij elke hap”.

Foto: Facebook Het Koekemannetje