Zowel vakvereniging ProFri als de redactie van Frituurwereld krijgen signalen binnen over problemen rond de levering van met name Van Lieshout-frikandellen. Bij Bidfood in Helmond waren ze eind augustus zelfs niet meer leverbaar. Snackproducent Van Geloven erkent in een schriftelijke reactie dat er leveringsproblemen richting horeca en retail zijn door het gebrek aan werknemers. Dreigt er een frikandellentekort?
“Ik zag het al een tijdje aankomen dat er een manco aan frikandellen zou kunnen ontstaan maar nu wordt het echt te gek. Frikandellen zijn de halsslagader van de cafetaria. Ze zijn het verdienmodel en het wordt lastig als je deze straks misschien niet meer kunt verkopen”, vindt Roel Theelen, accountmanager bij Bidfood in Helmond.
Maximaal tien dozen
Bij deze groothandel waren op 30 augustus de Van Lieshout-frikandellen niet meer leverbaar. Eerder kwamen bij de ProFri en bij Frituurwereld verontruste berichten binnen van cafetariahouders die nog maar maximaal tien dozen frikandellen bij hun horecagroothandel mochten meenemen.
Sinds corona hapert het al een tijdje wat betreft de levering van snacks. Zo waren er al eerder problemen met betrekking tot frikandellen maar ook ten aanzien van de bamischijf Oriëntal, vertelt de accountmanager van Bidfood.
Communicatie is niet transparant
Hoe is het tekort ontstaan? Bij de groothandel krijgen ze van de producent van de Van Lieshout-frikandellen te horen dat het zou komen door softwareproblemen, te weinig arbeidskrachten en het grondstoffentekort. Theelen “Ze zijn er niet transparant over en communiceren niets naar de markt. We horen ook niet wanneer het probleem opgelost zal zijn. De vraag naar frikandellen is hetzelfde gebleven, de gevraagde volumes zijn bekend dus hoe kan het dat je je productie daarop niet kunt afstemmen?”
Klappen opvangen
Waar Theelen het meest van baalt, is dat de horecagrossiers de klappen moeten opvangen. Cafetariahouders die de lege schappen zien, gaan verhaal halen bij de verkopende partij. “Ze kijken ons erop aan en wij moeten het dan maar zien op te lossen.”
Bij Bidfood in Helmond hebben ze inmiddels een oplossing gevonden door aan een andere snackproducent, Vanreusel, te vragen om meer frikandellen te maken. “Gelukkig hebben ze ons geholpen. We verkopen nu onze private label-frikandellen vanuit dit merk. Klanten worden hierover geïnformeerd en het staat ook op onze website en webshop vermeld. Cafetariahouders betreuren de merkwisseling maar omdat ze geen keus hebben accepteren ze de aanpassing.”
Kwetsbaar
Hoe kan het dat Vanreusel wel de productie kan opvoeren en Geloven niet? “Ik ben bang dat we toch te maken hebben met het feit dat er een grote snackproducent is (Van Geloven, red) die bijna alle grote merken produceert. Dat maakt cafetaria’s kwetsbaar. Een aanzienlijk deel wat in de vitrine ligt is afkomstig van één partij.”
Frituurwereld heeft uiteraard Van Geloven benaderd met een (telefonisch) interviewverzoek en een aantal vragen voorgelegd die er leven bij de cafetariahouders en de groothandel over het leveringsprobleem ten aanzien van de Van Lieshout-frikandellen.
Schriftelijke reactie Van Geloven
Helaas wilde de ceo Jan Aaltzen Linde, die ook als woordvoerder optreedt namens Van Geloven, ons niet telefonisch te woord staan. Via zijn officemanager kregen we per mail onderstaande reactie op onze vragen of er tekorten zijn, hoe dit komt, wat ze eraan gaan, wanneer het opgelost zal zijn en of ze een advies hebben voor cafetariahouders.
“Ons servicelevel ligt momenteel nog niet op het niveau dat onze Retail en Foodservice klanten van ons gewend zijn en dat wij graag zouden willen. Het lukt wel om veel volume te produceren, maar we hebben helaas te maken met aansluitingsproblemen vanwege een gebrek aan arbeidskrachten. We zien dat de arbeidsmarkt alweer wat vriendelijker wordt in de industrie. Ook bij ons is het aantal vacatures de laatste weken gedaald en gaat de bezetting langzamerhand weer de goede kant op. We hebben onze inzet op recruitment fors verzwaard en met open dagen in onze fabrieken, intensivering van de contacten met scholen (schoolverlaters), veel inzet van social media en andere publiciteitscampagnes zien we de instroom van nieuwe collega’s toenemen. We doen er alles aan om de leveringen weer op het oude niveau te krijgen.”
Uit deze reactie blijkt dat de fabrikant de leveringsproblemen erkent maar wanneer deze opgelost zullen zijn, blijft onduidelijk.
UPDATE: Frikandellen weer leverbaar
Na publicatie van bovenstaand artikel op Frituurwereld, is er een stroom aan reacties bij de ProFri en in landelijke media op gang gekomen. Inmiddels heeft de CEO van Van Geloven, Jan Aaltzen Linde, laten weten dat de Van Lieshout-frikandel en de afgeleide private labels weer uitgeleverd kunnen worden aan de groothandels. Het ziet ernaar uit dat de voorraden weer snel op peil zullen zijn en cafetariahouders weer hun vertrouwde merk frikandellen kunnen bestellen.