Door de oorlog in Oekraïne staat het Patatje Oorlog opnieuw ter discussie. Het Nijmeegse Patathuisje Piccolino veranderde de naam van het frietgerecht per direct in Frietje Flip.
Via zijn Facebook-account laat eigenaar Jos Smitjes weten: “Wij als Team Piccolino hebben besloten om de naam van het Frietje Oorlog te veranderen. Dit kan echt niet meer in deze tijden! De nieuwe naam wordt nu Frietje Flip (zoals vlaflip choco/vanille). Niet echt origineel maar altijd beter dan oorlog.”
Frietje Liefde
Patathuisje Piccolino kreeg op de naamswijziging ettelijke tientallen reacties. Hoewel de actie ook bijval krijgt, zijn er daarnaast velen die zich afvragen waarom de naam niet eerder is aangepast. Onder het mom: er zijn nu en in het recente verleden wel meer oorlogen in de wereld geweest. Op de naam Frietje Flip reageert niet iedereen positief. Iemand doet als suggestie: “Frietje Liefde zou ook mooi zijn.”
Frietje Vrede
Het is trouwens zeker niet voor het eerst dat de naam Frietje of Patatje Oorlog ter discussie staat. Tijdens de burgeroorlog in voormalig Joegoslavië adopteerden tientallen cafetaria’s in ons land de naam Frietje Vrede. Vakblad Snackkoerier promootte destijds, eind negentiger jaren, deze benaming met een raamposter voor cafetariahouders.
Later is de naam door enkele cafetaria’s nog gebruikt ten tijde van de oorlog in Irak. Vakvereniging ProFri hanteerde de naam enkele jaren geleden nog voor een cafetariacampagne samen met War Child. Tijdens de oorlog in Joegoslavië gebruikten de nodige cafetaria’s overigens ook de gerechtnaam Frietje Feest. Ook dat was destijds een Gelders initiatief: de naam werd verzonnen door een cafetaria in Millingen aan de Rijn.
Frietje Flip
Patathuisje Piccolino kiest voor de naam Frietje Flip, omdat de kleurcombinatie van satésaus/mayonaise enigszins doet denken aan de kleuren van een vlaflip met chocolade- en vanillevla. Overigens zijn er in den lande van oudsher meer cafetaria’s die het frietgerecht met satésaus en mayo Frietje Flip noemen.
Steun aan Oekraïne
Inmiddels zijn er ook snackbars die de bevolking van Oekraïne actief steunen. Zo voert Koning Snacks in Groningen actie voor oorlogsslachtoffers. De inkomsten van alle eierballen die tot en met 6 maart worden verkocht, gaan naar Giro 555. De actie slaat goed aan: op de eerste actiedag verkocht Koning Snacks honderd eierballen, maar de aantallen lopen snel op.