Digitale spaarzegels bij McDonald’s

Actueel |
19 oktober 2020 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Digitale loyaliteit, foto Shutterstock

Veel grote Amerikaanse restaurantmerken hebben apps waarmee de trouwe klant zegeltjes kan sparen. Volgens de New York Post werkt nu ook McDonald’s aan een zogenaamde app-first strategie om loyale consumenten beter aan zich te binden.

In de branche van quick service restaurants (QSR’s) is McDonald’s één van de weinigen zonder een eigen spaarprogramma. Overigens heeft het bedrijf al wel een dergelijk loyaliteitsprogramma voor zijn concept McCafé. Via een app krijgen klanten bij vijf aankopen een kop koffie gratis. De verwachting is dat McDonald’s een dergelijke app op korte termijn ook voor de rest van het assortiment gaat introduceren.

E-tech

Bij e-technologie loopt McDonald’s duidelijk achter bij enkele grote concurrenten. Domino’s noemt zichzelf bijvoorbeeld onomwonden geen pizzabedrijf, maar een e-company. Om deze achterstand in te halen, kocht McDonald’s afgelopen jaren enkele technologiebedrijven.

McDrive

Volgens een deskundige in de New York Post is met name de drive-through een bottleneck. De wachttijden mogen daar niet oplopen door een extra handeling, zoals bijvoorbeeld door het loaden van spaarpunten op de app. “De wachttijd van vijf minuten was al hoger dan bij vergelijkbare fastfoodketens. Tijdens de coronacrisis is dit met 25 seconden afgenomen, vooral door het beperken van het aantal gerechten op het menu.”

App-first

Deskundigen verwachten dat McDonald’s, net als bijvoorbeeld Starbucks, de stap maakt naar een app-first strategie. Hierbij wordt de app de belangrijkste verbindende marketingschakel tussen het restaurantmerk en de klant.

Gemiste kans

Ook voor de Nederlandse horeca ligt hier een uitdaging. De moderne consument doet alles via apps op zijn smartphone; een spaarkaart met plakzegeltjes is dus niet meer van deze tijd. Horeca-deskundigen van ABN Amro stelden eerder al dat de vaderlandse horeca kansen mist door een gebrek aan digitale spaarprogramma’s, ook omdat ze meer mogelijkheden bieden om informatie over het klantengedrag te verwerven.