Frietfabrikanten boeken dankzij de verkoop van diepvriesfriet dit seizoen ettelijke miljarden meer omzet. Dit stelt Boerenbusiness in een analyse van de markt. Hoewel er in Europa aardappeltekorten waren, maakten de hoge frietprijzen volgens het vakplatform veel goed.
Hoewel wereldwijd in de frietmarkt sprake is van een afwachtende houding en de prijzen wat dalen, blijft de aardappelprijs al langer op een constant hoog niveau, aldus Boerenbusiness. Volgens de deskundigen konden frietproducenten hierdoor goede winsten behalen.
“50 procent hogere prijs”
“De gemiddelde verkoopprijs gedurende het gehele seizoen bedraagt 1220 euro per ton (1000 kilo) voor diepvriesfriet uit Europese landen, wat 50 procent meer is dan in het seizoen ervoor en zelfs 80 procent meer dan in het coronaseizoen 2020/2021,” schrijft Boerenbusiness. “De friet werd deels gesneden van aardappelen die voor hoge vrije prijzen tot 60 euro per 100 kilo werden aangekocht.” Ten opzichte van eerder dit jaar is de prijs van frietaardappelen inmiddels gedaald, maar hij ligt nog wel altijd ruim hoger dan in 2022.
“Vooral de Belgen profiteren”
Nederlandse frietfabrieken zouden gemiddeld ongeveer 40 procent hogere prijzen hebben gekregen voor hun diepvriesfriet. Van de 7,3 miljard euro omzet die de Europese frietfabrieken het afgelopen seizoen behaalden – juli 2022 tot en met juni 2023 – kwam ongeveer 2,4 miljard euro op het conto van Nederlandse frietmakers.
De Belgische frietmakers zagen 3,7 miljard euro binnenkomen ofwel 70 procent meer, zo becijferde het vakplatform. Hiermee nam de omzet bij onze zuiderburen naar verhouding aanmerkelijk sterker toe dan die van de Nederlandse frietmakers, want hier groeide die met 38 procent.
Hoewel de fabrikanten kampten met hogere kosten, taxeert Boerenbusiness toch dat de marge tussen omzet en winst groter is geworden. Saudi-Arabië en de VS waren het afgelopen aardappelseizoen de grootste afnemers van diepvriesfriet uit Nederland en andere Europese landen.