Wat is de stemming en stand in frituurland? Op gezette tijden maakt Frituurwereld een rondjes langs de velden om de temperatuur te peilen van de huidige turbulente markt. Dit keer is het woord aan Dick Everaarts van Aviko.
Over de gevolgen van logistieke problemen wereldwijd, zegt Aviko’s general sales manager foodservice: “De onzekerheid is ten opzichte van februari eigenlijk nog precies hetzelfde als eerder.” Het ene moment kampt de frietmaker uit Steenderen, aldus Everaarts, met een tekort aan karton, een andere keer komen toegezegde leveranties zonnebloemolie niet of niet tijdig binnen.
‘Blend van oliesoorten’
Van oudsher was voor Aviko zonnebloemolie belangrijk bij de voorbak, nu wordt het aandeel zonnebloemolie vervangen door een blend van verschillende oliën. “Wij informeren onze afnemers daarover altijd wél van tevoren,” zegt Everaarts. In Nederland stuiten de gekozen melanges zelden of nooit op problemen. “Maar in sommige buitenlanden ondervinden we wel weerstand. Daar krijgen we soms te maken met partijen, die koste wat het kost vast willen vasthouden aan de specificaties in de contracten die ze met ons hebben afgesloten.”
Geen frietaanbiedingen
Simpelweg vat Everaarts de stand in frietland samen met: “De situatie is er niet zekerder op geworden.” In elk geval blijft de markttoestand dermate ongewis, dat aanbiedingen met friet in de folders van groothandels een zeldzaamheid zijn geworden. “Dat valt mij ook op,” zegt Everaarts. Zelf heeft Aviko de grossiers en andere grote afnemers inmiddels laten weten dit jaar geen acties met friet meer te houden vanwege de instabiliteit en onzekerheid op de markt.
‘Roltrapmodel in werking’
Inmiddels merkt Aviko ook dat de onzekerheid het inkoopbedrag van cafetaria’s en andere horecabedrijven beïnvloedt. “Het roltrapmodel is in werking getreden,” zegt Everaarts. Hij verwijst hiermee naar een periode die mogelijk in het verschiet ligt: gedwongen door onzekerheid en inflatie, gaat de consument waarschijnlijk bezuinigen op zijn horeca-uitgaven. “Dit betekent dat we al op beperkte schaal zien dat afnemers van ons gaan ‘downgraden’. Ze kiezen minder vaak voor duurdere specialiteiten, maar kopen vaker meer gangbare producten in.”