Fooddelivery blijft groeien als kool. Vrijwel alle bezorgers van warme gerechten, waaronder een sterk toegenomen aantal frituurbedrijven, zien elk jaar hun bezorgomzet groeien met dubbele cijfers. De markt als totaal, inclusief levensmiddelen, verdubbelde de afgelopen drie jaar.
Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) herhaalde een onderzoek naar de omvang van delivery dat in 2014 ook al werd uitgevoerd. Toen bedroeg de omzet van de totale bezorgmarkt, inclusief supermarkten, webshops maar ook seniorenmaaltijden, nog nauwelijks 1 miljard euro. Anno 2016 is dit bedrag gestegen naar 1,7 tot 1,8 miljard euro. Enerzijds komt deze groei uit bestaande bedrijven: zo groeien de bekende pizzakoeriers nog elk jaar met percentages boven de 10 procent. Daarnaast staan er nieuwe partijen op. Zo was twee jaar geleden nog geen sprake van websupermarkt Picnic. Ook vele honderden frituurzaken behoren tot de nieuwkomers. Vrijwel alle grote formules, zoals Kwalitaria, Febo, Plaza en Foodmaster, ontwikkelden de laatste jaren eigen bezorglijnen. Daarnaast debuteerden ettelijke honderden zelfstandige cafetaria’s en snackbars op de frituurmarkt.
Branchekenners verwachten dat de groei van bezorging nog jaren kan voortduren. Ten eerste omdat gemak in het algemeen en digitale gemakstechnologie in het bijzonder, zich nog verder zullen ontwikkelen. Daarnaast bestellen jonge generaties veel meer en veel vaker online eten en drinken. Naarmate oudere generaties, die hieraan minder gewend zijn, verdwijnen, zal de potentie dus nog verder groeien.
Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld Editie 1 – Najaar 2016