Delivery boomt: bezorging in cijfers

Actueel |
21 december 2016 |
Leestijd ± 4 tot 6 minuten


Foodbezorging groeit als superkool. Food in de breedste zin van het woord. Supermarkten doen het. Wijnclubs op internet brengen wijn aan huis. Bierkoeriers doen het, Nespresso doet het, boodschapkratten bezorgers doen het. En natuurlijk zijn er circa tienduizend maaltijdbezorgers. Van sushikoeriers tot pizzabezorgers. Van spareribexpressen tot sterrenrestaurants. De laatste twee jaar debuteerden bovendien honderden frituurbedrijven op de deliverymarkt.

door Ubel Zuiderveld | fotografie Shutterstock en Thuisbezorgd.nl

Nee, nieuw is de bezorging van snackgerechten niet. Honderden shoarmazaken doen het al twintig jaar. Traditionele pizzeria’s deden het lang geleden al. Nog voordat medio jaren ’90 de gespecialiseerde pizzakoeriers debuteerden. Trouwens, ook McDonald’s experimenteerde ooit in ons land met thuisbezorging. De pilot van de vestiging Alkmaar in 1994 was een Europese primeur, maar slechts een kort leven beschoren. Ook enkele cafetaria’s pionierden op de bezorgmarkt. Een voorbeeld: de toenmalige cafetaria De Lummel in Maastricht-Zuid startte er eind 1991 mee. Maar de echte hausse barstte de laatste jaren los. Gedreven door online bestelsites, smartphone apps en met Thuisbezorgd.nl als absolute marktleider, valt er aan maaltijdbezorging bijna niet meer te ontkomen. Een blik op de bezorgmarkt in cijfers.

1.700.000.000 euro

Ongeveer 1,7 miljard euro. Daarop komt de markt van foodbezorging dit jaar uit in Nederland. Het FoodService Instituut Nederland becijferde dit recentelijk. Ruim twee jaar geleden onderzocht het FSIN de markt ook. Toen was sprake van bijna 900 miljoen euro bezorgomzet. Dit betekent dus dat de deliverymarkt van eten en drinken in ruim twee jaar is verdubbeld in ons land. Bezorging van warme maaltijden vertegenwoordigt een waarde van ongeveer 1 miljard euro. De overige 700 miljoen euro nemen partijen als supermarkten, Nespresso, wijnclubs en kratbezorgers als Hello Fresh voor hun rekening.

100 concurrenten

Hoe snel de bezorgmarkt zich ontwikkelt, wordt fraai geïllustreerd door een lokaal voorbeeld. Neem Nootdorp, een verstedelijkte plaats bij Den Haag met bijna 20 duizend inwoners. Kwalitariahouder Hans Hus startte hier eind 2014 met bezorging. Hij checkte zijn verzorgingsgebied op internet. Er bleken via Thuisbezorgd.nl ruim 70 maaltijdbezorgers van allerlei pluimage actief in zijn postcodegebied. Nu, twee jaar later, zijn dit er in Hus’ directe omgeving zeker honderd of meer.

6.480.000 bestellers

Het aantal Nederlanders dat bezorgmaaltijden bestelt neemt snel toe. 6.480.000 ofwel bijna 6,5 miljoen Nederlanders laten minimaal één keer per jaar een maaltijd aanrukken. Dat is 48 procent van alle 13,5 miljoen Nederlanders van 18 jaar en ouder. Hoe jonger de consument, des te hoger het percentage. Bij de leeftijdsgroep 18-36 jaar ligt het percentage op 66 procent. Bij de categorie 51-70 jaar is het percentage 36 procent. Onder al deze 18-plussers is een beperkte groep van heavy users. 16,8 procent van de Nederlanders nuttigt één tot vier keer per maand een bezorgde maaltijd. Aldus zeer recent onderzoek van het FSIN en bureau Q&A.

7 miljoen doen het niet

52 procent van alle 18-plussers bestelt nooit een bezorgmaaltijd. Dat zijn totaal iets meer dan 7 miljoen mensen van 18 jaar en ouder. De verwachting is dat deze groep snel kleiner wordt. Het wordt immers steeds gewoner om maaltijden bij de voordeur te laten afleveren. Bovendien zijn in steeds meer plaatsen maaltijdbezorgers actief. De grote bezorgmerken nestelen zich nu in kleinere plaatsen met 30 duizend tot 50 duizend inwoners. Daarnaast stuwen de digitale bestelmodules de markt. Het wordt steeds eenvoudiger om een bezorgmaaltijd te bestellen via simpele apps op de telefoon.

25 procent is bezorging

Frituurbedrijven zijn van oudsher echte afhaalzaken. Ja, er is veel geïnvesteerd in (betere) zitgelegenheid. Toch is het omzetaandeel van thuis genuttigde snacks en maaltijden in de branche nog altijd zeker 60 procent. Onderzoeksbureau GfK becijferde dat de verhouding bij thuis genuttigde frituurconsumpties nu als volgt is: 75 procent afhalen tegen 25 procent bezorging. Dat is een hoog percentage, zeker als je bedenkt dat frituurbezorging kortgeleden een zeldzaamheid was. Maar het cijfer van 25 procent is extra opmerkelijk omdat GfK fastfoodbedrijven zoals McDonald’s en Burger King ook meerekent. Omdat die (nog) niet bezorgen, mag je dus aannemen dat het percentage bezorging bij frituurbedrijven nóg hoger ligt. Wij houden het voor de veiligheid op 25 procent.

94 miljoen euro totaal

Uitgaande van de bovenstaande cijfers, vertegenwoordigt de markt van frituurbezorging een waarde van bijna 94 miljoen euro. Ofwel: de cafetariamarkt behaalt 15 procent van zijn totaalomzet met bezorging. Onze rekenmethode? De brancheomzet van 624 miljoen (bronnen: Foodstep en FSIN) is gedeeld door 60 procent afhaal/bezorgomzet. Zo bepaalden we dus de omzet aan thuis genuttigde bestellingen. Een kwart van deze omzet (circa 375 miljoen euro) komt uit bezorging. Ofwel 94 miljoen euro dus.

15 euro per bestelling

Klanten die naar jouw frituurzaak komen, besteden gemiddeld 6 tot 7 euro. Bij de online bestellingen ligt de gemiddelde besteding veel hoger. Bezorgende cafetaria’s melden bedragen van 15 tot zelfs 18 euro. Consumenten die cash betalen aan de voordeur besteden ongeveer een euro minder dan consumenten die online betalen. Maar eigenlijk kun je de gemiddelde besteding in de zaak en online nauwelijks goed met elkaar vergelijken. In uw zaak komen in de zomer immers veel mensen die alleen een softijsje kopen. Dit soort bestedingen drukt het gemiddelde natuurlijk enorm. Of wat te denken van de kleine bedragen die een klant in jouw automatiek werpt?

25 bestellingen per dag

Er zijn geen exacte gegevens bekend over het aantal bestellingen per bezorgend frituurbedrijf. Uit ervaringen van ondernemers en formules komt een cijfer tevoorschijn van 20 tot 30 bestellingen per dag. Gemiddeld dus zo’n 25. Dat wil niet zeggen dat het er elke dag precies 25 zijn. Hoe verder de week vordert, des te hoger ligt het aantal bestellingen. Zondag is voor bezorgbedrijven nog altijd de topdag, daarna zaterdag en vrijdag.

83 procent kosten

70 procent brutomarge, minimaal 18 procent netto winst. Dat was altijd het ideaalplaatje in de cafetariasector. Als je ook jouw reguliere kosten deels toerekent, lijkt een nettowinst van 17 of 18 procent bij bezorging moeilijk haalbaar. De directe bezorg-onkosten lopen al snel richting 80 procent. Bovendien is bij dit soort calculaties maar beperkt rekening gehouden met tegenslag zoals uitval (valse of verkeerde bestellingen) en gebreken aan de bezorgscooters of elektrische fietsen. De directe investeringen zijn overigens geen halszaak. Voor drie- tot zesduizend euro schaf je twee e-bikes/scooters, warmhoudboxen en warmhoudtassen aan. De nodige bedrijven kiezen trouwens voor lease van bezorgvervoer.

80 procent nieuwe klanten

Naast inkoop (ruim 30 procent) en personeel (34 procent) zijn de afdrachten aan bezorgplatforms een behoorlijke post. Thuisbezorgd.nl rekent een fee van 12 procent en 19 eurocent per bestelling. Dat is veel geld. Er zijn partijen (zoals Hungry.nl) die aanmerkelijk minder rekenen. Thuisbezorgd.nl is echter wel een marketingmachine: vanaf de dag dat je erop staat heb je klandizie. Wie goed zicht wil houden op de winstgevendheid van bezorging, registreert alle kosten en baten zoveel mogelijk gescheiden. Bedenk bovendien dat een deel van de bezorgomzet ten koste gaat van jouw bestaande klandizie. De ervaring leert: 10 tot 20 procent van uw afhaalklanten zal ook (af en toe) laten bezorgen. Overigens ervaren frituurbezorgers ook: 80 procent van de bezorgomzet komt van compleet nieuwe klanten. Bovendien breidt de omvang van jouw verzorgingsgebied zich uit dankzij bezorging. Om toch voldoende te verdienen, kiezen veel bedrijven voor bezorgkosten of hanteren ze aparte menukaarten voor bezorging (met hogere verkoopprijzen). Platforms als Thuisbezorgd.nl verbieden dit overigens. Klanten proberen naar jouw eigen website te lokken kan, maar is een lange weg.

2025 is dichtbij

Het jaar 2025 komt snel dichterbij. 2025 is een ‘kroonjaar’ waarnaar fooddeskundigen verwijzen. Als alle ontwikkelingen doorzetten, dan zal de foodwereld er in 2025 heel anders uitzien. Zeker zal foodbezorging nog een gigantische vlucht nemen. Bezorging moet je doen met overtuiging – ook al is het voor veel bedrijven vooral een defensieve activiteit. Zeker in vollere markten moet je immers bijna wel. Per slot van rekening: je wilt niet lijdzaam afwachten hoe je afhaalomzet wegvloeit naar bezorgende concurrenten.

Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld Editie 2 – Winter 2016/2017