Deliveroo vertrekt eind november uit Nederland

Actueel |
10 augustus 2022 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten
Foto: Deliveroo PR / Mikael Buck

Bezorgbedrijf Deliveroo vertrekt eind dit jaar uit Nederland. Hoewel het bedrijf schrijft nog bezig te zijn met een ‘consultatieproces’ lijkt het stoppen onontkoombaar. Deliveroo zegt impliciet dat de resultaten in de Nederlandse markt achterblijven bij de doelstellingen van het bedrijf.

“Er is nog geen definitieve beslissing genomen, maar als we aan het einde van het consultatieproces besluiten om de markt te verlaten, verwachten we dat de definitieve einddatum van onze activiteiten eind november zal zijn. Gedurende deze periode blijven onze diensten beschikbaar zoals normaal en kan je dus gewoon bij je favoriete restaurants blijven bestellen.” Aldus Deliveroo Nederland in een mededeling die onder klanten en via sociale media is verspreid.

Schijnzelfstandigen

Nederland is één van de elf landen waar het Britse bedrijf actief is. Het haalt hier echter maar één procent van zijn totale omzet. Deliveroo streeft juist naar een dominante marktpositie. Onduidelijk is in hoeverre rechtzaken rond de positie van de koeriers een rol hebben gespeeld. Deliveroo is onder meer door vakbond FNV voor de rechter gedaagd vanwege de zogenaamde ‘schijnzelfstandigheid’ van zijn koeriers. Op last van de rechter moet Deliveroo zijn riders een vaste aanstelling geven en voldoen aan alle arbeidsvoorwaarden die horen bij een regulier arbeidscontract.

Positie Thuisbezorgd versterkt

Het vertrek van Deliveroo betekent dat de positie van marktleider Thuisbezorgd.nl wordt versterkt. Afgezien van Uber Eats en enkele kleine, vaak regionale platforms, zijn er geen andere partijen meer actief op de markt van bestelplatforms voor maaltijddelivery. Thuisbezorgd-oprichter Jitse Groen liet in het verleden herhaaldelijk weten dat in ons land plek is voor maar één bestelplatform.

De relatieve monopoliepositie van Thuisbezorgd.nl kán in potentie de kosten verder opdrijven. De afdracht aan Thuisbezorgd.nl ligt inclusief bijkomende kosten voor individuele bezorgrestaurants tussen de 15 en 20 procent. Wie ook de bezorging aan Thuisbezorgd en dochterbedrijf Scoober overlaat, moet minimaal 30 procent fee betalen.

Deliveroo in 21 steden

Deliveroo startte zeven jaar geleden in Amsterdam met 130 restaurants en 300 fietskoeriers. Eind vorig jaar was Deliveroo, tevens partner van McDonald’s, actief in 21 Nederlandse steden voor circa 3500 bezorgrestaurants, waaronder ook de nodige cafetaria’s. Naast horeca, bezorgde Deliveroo toenemend voor grote supermarktmerken. Volgens het FSIN lag de handelswaarde van de orders die Deliveroo vorig jaar in ons land verwerkte op bijna 100 miljoen euro.