David tegen Goliath. Kleinduimpje tegen de Reus. Dat zijn altijd verhalen waar de lezer van smult. Recentelijk besteedden verschillende media royaal aandacht aan de juridische strijd tussen snackbar Wendy’s in Goes en zijn grote Amerikaanse naamgenoot.
De cafetaria in Goes hecht sterk aan zijn naam. Die is namelijk ontleend aan de jongste dochter van de oprichter. In 1988 opende Raymond Warrens zijn zaak in de Zeeuwse stad dus als Wendy’s. Warrens legde de naam twintig jaar geleden vast bij het Benelux Merkenbureau. Zodoende heeft de Amerikaanse hamburgergigant (6500 vestigingen in 30 landen) in Nederland, Luxemburg en België het nakijken.
Wendy’s USA verzuimde halverwege de jaren 1980 om zijn merknaam in ons land te registreren. Toen namelijk al betrad Wendy’s USA kortstondig de Nederlandse markt. In 1995 kondigde Wendy’s opnieuw zijn komst naar ons land aan. Vanaf die tijd speelt de kwestie Wendy’s versus Wendy’s al. Zowel in 2000 als eerder dit jaar won de Nederlandse snackbarhouder echter de juridische strijd. Warrens opent nu misschien een tweede vestiging, zodat hij ook de merknaam voor heel Europa kan beschermen. Nee, geen kwestie van geld, maar van principes. Saillant detail bij dit alles. Dave Thomas, de oprichter van Wendy’s USA, vernoemde zijn eerste hamburgerzaak in 1969 óók naar zijn dochter.
Dit artikel is eerder gepubliceerd in het magazine Frituurwereld nummer 5 – Najaar 2017