Doelmatiger inkopen, verspilling omlaag brengen, energie besparen. Hierbij kan data-analyse op basis van kunstmatige intelligentie helpen. Het Rotterdamse ijsconcept De IJsmaker deed er reeds zijn voordeel mee.
door Ubel Zuiderveld
Bij de vestigingen van De IJsmaker staan sinds de coronatijd bestelzuilen. De besteldata koppelt De IJsmaker aan andere gegevens, zoals de weerdata van de app Buienradar. De IJsmaker kwam over de eerste resultaten onlangs aan het woord in het Financieele Dagblad.
Boerenjongens op dinsdag?
De data-analyse leverde de ijsformule nuttige informatie op. Zo werd ontdekt dat op dinsdag relatief veel rum-rozijnenijs werd verkocht. Het FD schrijft: “Een intelligent systeem koppelt verkoopdata en traffic aan gebouwen en instanties in de omgeving. Het bleek dat op dinsdag veel staaroperaties plaatsvinden in het nabijgelegen Oogziekenhuis. Die patiënten hebben een voorliefde voor de smaak boerenjongens.”
Kunstmatige intelligentie kan goede voorspellingen doen nadat twee tot drie jaar aan data is verzameld. Het betekent dat De IJsmaker op deze gegevens beter zijn voorraad en personele inzet kan afstemmen. Dit heeft positieve effecten op de inkoop, verspilling en het energieverbruik. Begin dit jaar gaf De IJsmaker hierover reeds een presentatie tijdens een congres van Raait, een organisatie die zich bezighoudt met het verantwoord gebruik van kunstmatige intelligentie.
“Procesgedreven productie”
In samenwerking met het Oldenzaalse bedrijf IJsnerds.nl gebruikt het Rotterdamse ijsconcept de data in de bestelzuilen niet alleen voor verkoopanalyses, maar ook om de servicesnelheid op te waarderen. De bereiding van de bestelling start onmiddellijk als die op de orderzuil is bevestigd. Mogelijk leidt dit om termijn tot een verdere uitrol van ‘procesgedreven productie’. IJsnerds streeft er namelijk naar ‘ambacht en technologie samen te brengen in de ijssalon’.
Slimme vrieskisten van Unilever
Ook bij ’s werelds grootste verkopers van verpakt ijs heeft kunstmatige intelligentie de aandacht. Unilever heeft reeds vrieskisten voorzien van artificial intelligence (AI). Ze registreren de verkoop en houden de voorraad bij. Van de drie miljoen vrieskisten op verkooppunten van Unilever-ijs wereldwijd, zijn er nu 50.000 uitgerust met fotocamera’s die de voorraad en verkoop registreren.
De AI-kisten geven de ondernemer een seintje als een bepaald product moet worden bijgevuld en moeten bovendien op termijn leiden tot uitgebreide verkoopanalyses. Kunstmatige intelligentie in de vrieskisten speelt bovendien een rol bij het optimaal benutten van de energie. Is de omgevingstemperatuur laag, dan daalt de vriestemperatuur. Bovendien kan stroomuitval gedurende enkele uren automatisch worden ondervangen.
Camera’s die producten herkennen kunnen bovendien het afrekenen versnellen: de bon wordt namelijk reeds voorbereid als een ijsje uit de vriezer wordt gepakt.