Voor veel horecabedrijven is afhalen en/of bezorging niet kostendekkend. Dit blijkt uit een onderzoek onder 600 Belgische horecabedrijven door GROUP7. Het bureau voor food-commerce keek naar gevolgen van corona van horeca- en fastservicebedrijven in de maanden september tot november.
Met name nam GROUP7 bezorging en afhalen onder de loep, omdat beide activiteiten immers voor veel horecabedrijven tijdens de lockdown een alternatief bieden. Voordat de lockdown begon, hield 33 procent van de horeca en 83 procent van de fastservicebedrijven in België zich al bezig met afhaal en/of bezorging.
Alsnog gestart
In de Belgische horeca is sinds corona 18 procent van de bedrijven alsnog begonnen met de verkoop van afhaalmaaltijden; 12 procent met afhaal en bezorging. Uit het onderzoek blijkt echter ook dat bezorgen en afhalen in heel veel gevallen (nog) niet rendeert. Het lijkt dus vooral te worden aangegrepen als methode om de zaak draaiende en de medewerkers aan het werk te houden.
Bezuinigen op personeel
Nog enkele gegevens uit het onderzoek van GROUP7:
● 52 procent van alle ondervraagde bedrijven heeft aanpassingen gepleegd aan zijn inkoop. De oproep van de overheid om meer lokaal te gaan inkopen is door slechts 12 procent opgevolgd. 14 procent van de horeca en fastservice schakelde van A-merken over op goedkopere alternatieven.
● De helft van de Belgische horeca bespaarde op personele kosten. Van de bedrijven die dit deden, bereikte 55 procent kostenreducties door flexwerkers de wacht aan te zeggen, terwijl 60 procent (eveneens) vaste medewerkers ontsloeg.