De vraag naar friet daalde tijdens de corona-lockdown naar schatting met circa 50 procent. Tot eind februari groeide de vraag naar frietaardappelen daarentegen nog jaarlijks met 4 procent. Dit schrijft vakblad Nieuwe Oogst in een analyse over de frietmarkt.
Nieuw Oogst stelt: “Restaurants en fastfoodketens moesten massaal hun deuren sluiten, cateraars verloren opdrachten en festivals werden geschrapt. De directe wegval van vraag naar frites werd ingeschat op meer dan 50 procent.” Ook op dit moment staat de markt voor frietaardappelen nog stil, aldus de analyse.
Oogst 2019
De vrieshuizen voor friet zijn nog altijd vol, ook doordat langer op voorraad friet kon worden geproduceerd van aardappelen die vorig jaar zijn geoogst. Nieuwe Oogst schrijft over de huidige situatie: “De frietfabrikanten benutten op dit moment zo’n 80 procent van de normale capaciteit. De vraag naar frites is weliswaar voor een deel hersteld, maar nog niet op het niveau van voor de coronacrisis. Vooral op de groeimarkten in Azië en Afrika lijkt de wegval van vraag langer aan te houden.” Het vakblad spreekt de verwachting uit dat de coronacrisis nog lang voelbaar zal zijn op de frietaardappelmarkt.