Het landelijk ondernemersvertrouwen blijft negatief. Aan het begin van het derde kwartaal van 2023 kwam dit uit op -8,3, zo blijkt de Conjunctuurenquête Nederland. Dit negatieve ondernemersklimaat heeft ook zijn weerslag op de horeca. Ook steeds meer frituurzaken merken de gevolgen.
De Conjunctuurenquête Nederland is een gezamenlijk onderzoek van het CBS, KVK, EIB, MKB Nederland en VNO-NCW, met de steun van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Uit het rapport dat op 15 augustus over de enquête is gepubliceerd, blijkt dat bijna alle sectoren in mineur zijn over het ondernemersklimaat.
Horecavertrouwen op -10,8 procent
Het ondernemersvertrouwen in de horeca is in het derde kwartaal van 2023 afgenomen met -10,8 procent. In het tweede kwartaal was dat -7,7 procent en in de eerste drie maanden van 2023 was het -19,5. In het totale bedrijfsleven daalde het vertrouwen iets minder dan in de horeca: met -8,3 procent.
De verwachting is dat de omzet in de horeca in het derde kwartaal met 0,4 procent toeneemt en het economisch klimaat met -7,4 procent vermindert.
Personeelstekort blijft belemmering
Van de twee belangrijkste belemmeringen die de afgelopen jaren de boventoon voerden, blijft het tekort aan arbeidskrachten nog steeds bij bijna 41 procent van de bedrijven aan de orde van de dag. Onvoldoende vraag is daarnaast de belangrijkste belemmering.
Minder vaak stijging verkoopprijzen verwacht
Per saldo verwacht ruim 10 procent van de ondernemers dat de verkoopprijzen en/ of tarieven zullen stijgen in de komende drie maanden. Dit is fors lager dan vorig jaar, toen per saldo bijna 37 procent van de ondernemers een stijging verwachtte.
Over het economisch klimaat in de komende drie maanden zijn ondernemers pessimistisch. Wel daalde dit pessimisme ten opzichte van het derde kwartaal van 2022.
Zwaar weer in de horeca
Het negatieve ondernemersvertrouwen gaat zijn weerslag hebben op de horeca. Ook de frituurbranche als geheel ontkomt er niet aan. Medio augustus vroeg horecagrossier Hagu uit Best het faillissement aan. Dat had direct voor sommige ondernemers nadelige gevolgen die daar klant waren. Een andere belangrijke speler in horecagroothandelsland liet weten dat ze zich opmaken voor ‘zeer zwaar weer’ in de sector.
Verschuiving in klantenbestand
De ervaring leert, dat er slechte tijden altijd ondernemers zijn die het goed blijven doen. Ook de frituurbranche wordt er niet altijd slechter van: vaak treedt er een verschuiving in het klantenbestand op. In plaats van een restaurant, kiezen consumenten voor een cafetaria of eetwinkel om uit eten te gaan. Aan de andere kant zien veel cafetariahouders (met pijn in hun hart) dat een aantal vaste klanten minder vaak langs komen omdat zij minder te besteden hebben.
Ben je benieuwd naar de inhoud van de enquête? Klik hier