“Cola en friet tonen dezelfde corona-curve”

Actueel |
27 oktober 2020 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Foto: Shutterstock

De marktbewegingen van cola en friet vertonen tijdens de coronacrisis opmerkelijk veel parallellen. Dit blijkt uit een analyse van DCA, bureau voor marktexpertise in de agrarische sector.

Zowel bij cola als bij friet, heeft de lockdown van de horeca in het voorjaar er minder zwaar ingehakt dan eerst gedacht. Aldus experts van DCA op de website Boerenbusiness.nl. De omzetdalingen van beide productgroepen zijn ten dele goedgemaakt door thuisconsumptie.

Evenementen

De DCA-deskundigen schrijven: “Het niet doorgaan van festivals en sportevenementen hebben voor minder afzet van cola gezorgd. Dat werd deels goedgemaakt door mensen die de vakantie in eigen land hebben doorgebracht.” DCA neemt Coca-Cola als voorbeeld. In het tweede kwartaal verloor het merk 28 procent van zijn omzet; in het derde kwartaal 9 procent. Dat is minder dan op grond van de lockdown verwacht mocht worden; de traditionele horeca is namelijk ongeveer de helft van Coca-Cola’s totale markt.

Frietpatroon

DCA bespeurt bij friet een coronapatroon dat zich laat vergelijken met cola en Coca-Cola. Hoewel in de horeca door de lockdown minder friet werd gegeten, veerde de thuisconsumptie. Dat kwam doordat consumenten thuis meer zelf friet gingen bakken en luchtfrituren. DCA: “Dit gaf via de retail een boost aan de afzet van diepgevroren frites. Verruiming van restricties die de horeca opgelegd had gekregen, zorgden voor verder herstel van de afzet van friet.”

Fastfood

Traditioneel zijn cola en friet in veel segmenten buitenshuis sowieso een twee-eenheid. Met name bij Amerikaanse fastfoodrestaurants, en in mindere mate in cafetaria’s en de stationshoreca, maken cola en friet van oudsher deel uit van combi-menu’s. Overigens namen de nodige colamerken enkele jaren geleden uit marketingoverwegingen (imago, gezondheid) afstand van de openlijke promotie van dit soort combideals.