De omzet van cafetaria’s, lunchrooms en fastfoodrestaurants steeg in het derde kwartaal van dit jaar met 1,9 procent. Deze geringe omzetstijging ten opzichte van de maanden april, mei en juni, is (mede) het gevolg van prijsstijgingen. Het omzetvolume, ofwel de productverkoop, groeide dus niet of nauwelijks.
Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in zijn nieuwe kwartaalbericht over de horeca.
“Maar mondjesmaat hogere prijzen”
Ten opzichte van het tweede kwartaal, groeide de omzet van de gehele horeca van juli tot en met september met 2,7 procent. Van volumegroei was echter nauwelijks sprake: als de stijgende verkoopprijzen achterwege worden gelaten, was de omzettoename namelijk slechts 0,1 procent.
Bovendien kan uit deze cijfers de conclusie worden getrokken dat de horeca ten opzichte van het vorige kwartaal maar mondjesmaat de prijzen verhoogde.
“Kleine plus is herkenbaar”
“De kleine plus herken ik ook voor frituurzaken,” zegt Frans van Rooij van vakvereniging ProFri. Hij verwijst bovendien naar de sombere stemming in de horeca. “Ons eigen onderzoek schetste dit al enkele maanden geleden. Ruim 70 procent van de frituurondernemers gaf toen aan, dat ze hun prijzen onvoldoende hebben kunnen verhogen en met hun verdienmodel in de problemen zijn gekomen.”
“Horecavertrouwen ver weggezakt”
In het ProFri-onderzoek gaf bovendien één op de drie frituurprofessionals aan te verwachten dat hun zaak het in 2023 moeilijk gaat krijgen. Dit sombere beeld sijpelt ook duidelijk door in de nieuwe CBS-cijfers. Het vertrouwen van horecaondernemers, dat begin dit jaar nog op recordhoogte lag, zakte de afgelopen maanden terug met 27 procentpunten.
In het tweede kwartaal lag het horecavertrouwen nog op plus-15, in het derde kwartaal zakte het ver onder de rode streep. Voor de komende drie maanden verwachten 38 van elke 100 horecaondernemers een verslechtering van de economische situatie.