De omzet van fastfoodbedrijven groeide in het eerste kwartaal van dit jaar met 6,7 procent. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek bleef deze groep bedrijven, waartoe het ook cafetaria’s rekent, hiermee achter bij de groei van de rest van de horeca.
De totale horeca maakte ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar een groei door van ruim 8 procent. “De restaurants realiseerden met 9,4 procent de grootste omzetstijging van de horecabranches,” aldus het CBS.
Diffuse groep
De groei van 6,7 procent voor fastfoodbedrijven, is vrijwel zeker niet illustratief voor de circa 5400 cafetaria’s in ons land. De CBS-categorie fastservice ofwel SBI-code 56102 is namelijk een diffuse groep van spijsverstrekkers. Hiertoe behoren niet alleen de cafetaria’s, maar ook fastfoodrestaurants, lunchrooms, ijssalons, foodtrucks en andere verkopers van gemaksvoeding.
Gelijkblijvende omzet?
De algemene tendens bij cafetaria’s en snackbars is al langjarig als volgt: ondanks prijsverhogingen, blijft de totale brancheomzet ongeveer op niveau. Het aantal cafetaria’s daalt al jaren traag maar gestaag. Omdat de Nederlandse bevolking echter wel substantieel groeit, daalt de gemiddelde cafetaria-besteding per inwoner. Overigens zijn er wel degelijk cafetaria’s te vinden, waaronder de nodige franchisezaken, waar de gemiddelde besteding doorstijgt.
Groeit het volume?
Het CBS verstrekt bij de actuele kwartaalcijfers geen volumecijfers. De algemene indruk in de markt is dat de omzet vooral stijgt door prijsverhogingen. De consument zou echter de horeca minder vaak bezoeken en/of kleinere bestellingen plaatsen. Met andere woorden: de volumes, het aantal verkochte producten, staan onder druk. Het is een beeld dat ook groothandels bevestigen. In het laatste kwartaal van 2023 daalde het volume bij eet- en drinkgelegenheden volgens het CBS nog met één procent.
Vertrouwen horeca neemt toe
Het vertrouwen van de horeca in de economie is overigens wel aanmerkelijk minder negatief dan voorheen. Aan het begin van het tweede kwartaal kwam het uit op min 4,6. Begin 2024 lag het veel lager, namelijk op min 13,5. Sinds het derde kwartaal van 2022 (plus 3,3) is het vertrouwen bij horecaondernemers niet meer boven de rode streep uitgekomen. Sindsdien liep het uiteen van min 23,4 tot min 7,7. De index is de CBS-graadmeter van het ondernemersperspectief in de horeca.
Het consumentenvertrouwen lag in mei op min 22. Eind 2019 daalde het voor het eerst in tijden onder de rode streep. Sinds die tijd heeft het economische vertrouwen van de consument niet meer in de groene cijfers gezeten.
Tekst: Ubel Zuiderveld. Foto: promofoto Kwalitaria FFC