Technomic bracht onlangs een nieuwe editie uit van zijn Global Menu Innovation rapport. Het internationale trend- en onderzoeksbureau zette een aantal kleine maar fijne productinnovaties in de foodservice op een rij.
Technomic publiceert zijn innovatierapporten met enige regelmaat. Hiervoor hoppen de medewerkers langs 25 landen wereldwijd. Frituurwereld geeft een kleine bloemlezing van drie recente producttrends uit het overzicht van Technomic.
1. Broekspijpje van Domino’s
Domino’s Pizza in Duitsland introduceerde recentelijk de calzini. Het is een variatie op de calzone, de dubbel gevouwen ‘broekspijppizza’ die doorgaans tamelijk royaal uitvalt. Domino’s maakte er de handzamer snack calzini (“broekspijpjes”) van. Calzini is er vooralsnog in drie smaken: mozzarella en tomatensaus, de calzini met salami, ham en paprika én de vegetarische broekspijpjes met spinazie en champignons.
2. Wafels van tofu
Het spreekt bijna vanzelf dat wereldwijd de belangstelling voor plantaardige gerechten en snacks groot is. Het kleine Zuid-Afrikaanse concept Lexi’s Healthy Eatery heeft plantaardige wafels als kernproduct. de vega wafels zijn gemaakt zonder eieren, maar met tofu. De eiwitrijke wafels worden belegd met roerbak-tofu, stukjes avocado, hollandaisesaus, sumakbesjes en sesamzaadjes.
3. Walnootkoffie
Koffie met smaakjes is wereldwijd nu alweer heel wat jaren niet meer weg te denken. Het gebruik van smaakmakende noten als hazelnoot en amandelen om de smaak van koffie op te pimpen, is niet ongewoon. Het Colombiaanse koffieconcept Juan Valdez Café (300 vestigingen) experimenteerde echter met walnoten. Zowel aan koude als warme koffie werd een walnootsmaak toegevoegd, maar ook een topping met stukjes walnoot. Ze werden tijdelijk niet als koffie maar als “walnut drinks” verkocht.