Heb jij al gebupt? Waarom niet? Het zijn vragen die je kunt verwachten als je bij Cafetaria De Neus in Zeist een frietje bestelt. Eigenaar Hans Geurts zet met een nieuw concept de wereld op z’n kop.
Cafetaria De Neus in Zeist heeft een nieuw concept voor loaded fries gelanceerd: Bup. Oftewel, bottom-up. Het idee is simpel: in plaats van de topping op de friet te doen, leggen ze eerst de ingrediënten in het bakje en daarna de verse friet. Dan gaat de deksel erop. Klanten draaien het hele bakje vervolgens op een bord om waardoor de topping weer op de friet komt te liggen, met daarbovenop een vetvrij papiertje met de tekst ‘eet smakelijk’.
De slogan van Bup: “Het lekkerste zit onderop, dus haal de deksel eraf en zet de wereld op z’n kop!” Volgens eigenaar Hans Geurts blijft de friet op deze manier langer warm en knapperig. Het concept is geschikt voor afhalen en bezorgen.
Van nachos naar friet
Hans Geurts kwam op het idee toen hij een tijdje geleden nachos ging verkopen. “LA Streetfood, die de nachos leverde, zei dat ze de saus onderop doen zodat de nachos niet slap worden. Dat vond ik een goede vondst. Ik heb het idee samen met mijn vrouw voor patat uitgewerkt. Zij kwam met bottom-up, oftewel bup. Rob Proost, die voor mij de reclame verzorgt, heeft het logo ontworpen.”
Populairste Buppers
Cafetaria De Neus biedt tien variaties van Bup, waaronder een veganistische friet. Hardlopers zijn de Seyster en Indische stoofvlees, de gyros en pulled chicken. “Ik verwacht dat de Italiaanse patat in de zomer gaat lopen.” Deze variant komt met Parmezaanse kaas, pestomayonaise en bruschetta.
Humor in lastige tijd
Cafetaria De Neus gebruikt de term ‘buppen’ nu links en rechts, zowel in de zaak als op social media. “Ik ben een bupper, bup jij ook? Ben jij nog geen bupper? Waarom niet? Zo maken we het leuk. Het is een lastige tijd, dus een beetje humor kan geen kwaad”, aldus Hans Geurts.