De kernproducten van frituurbedrijven zijn verkrijgbaar op steeds meer plekken. Zo verkopen gemakswinkels van AH to go sinds kort hamburgerbroodjes bij BP-tankstations. Een vestiging van Jumbo-supermarkten verkoopt na een verbouwing zelfs friet. De laatste jaren begon menig tankstation gefrituurde snacks te verkopen tegen stuntprijzen. Regelmatig tref je langs de snelwegen banners aan met aanbiedingen als “bamihap en frikandellen voor 1 euro”. Enkele jaren geleden startten enkele Shell-stations bovendien met de verkoop van Vlaamse friet.
AH to go opende onlangs zes gemakswinkels bij BP-tankstations. Vooralsnog gaat het om een proef. De winkels verkopen ongeveer 1300 producten voor thuis. Daarnaast voeren de gemakswinkels in hun assortiment salades, gehaktballen, croissants en andere producten voor directe consumptie. Onder de naam Burger Break (zie stoepbord op de foto) verkoopt AH to go bovendien broodjes hamburger. Veelal gaat het om ambachtelijke en/of biologische producten. Jumbo gaat mogelijk in meer supermarkten friet en snacks voor directe consumptie verkopen. Dat gebeurt in aparte foodcorners. De eerste foodcorner nieuwe stijl van het concern opende dit najaar in Winterswijk. De frietverkoop is hier vooral gericht op Duitse klanten, die dit graag combineren met warme vis. Jumbo gaf bij de opening aan per marktgebied te bekijken wat de potentie is van friet, snacks, warme vis, pizza en andere warme producten.
Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld Editie 2 – Winter 2016/2017