Burger King zet een volgende stap in zijn ontwikkeling richting een plantaardig aanbod. Op een metrostation van Wenen is nu een volledig vleesloze vestiging geopend. Als de klant het wil, blijft het een permanent plantaardig restaurant.
Al enkele jaren opent Burger King plantaardige pop-up restaurants of zijn bestaande restaurants gedurende enkele weken Burger King Veggie. Tot nu toe ging het echter altijd om tijdelijke marketingstunts. Bij de outlet die enkele dagen geleden opende op het Westbahnhof in de Oostenrijkse hoofdstad, stelt Burger King echter in een persbericht: “Wir bleiben so lange geöffnet, wie Andrang besteht. We blijven geopend zolang de stormloop aanhoudt.”
“Vleesloos is nieuwe normaal”
Als de vegan vestiging door de Oostenrijkers wordt omarmd, blijft hij dus een honderd procent plantaardig assortiment behouden. “Het ligt dus aan jullie,” laat het Oostenrijkse BK-management zijn klanten in Wenen weten. Ook in andere Oostenrijkse vestigingen vindt een koerswijziging plaats. Consumenten die een Whopper of nuggets bestellen, krijgen voortaan standaard de vraag: “Normal oder mit Fleisch? Een normale Whopper of een Whopper met vlees?” Bij Burger King is plantaardig dus voortaan het nieuwe normaal.
Veel vega’s in Oostenrijk
Oostenrijk is een land van vleesminderaars. Meer dan tien procent van de bevolking is vegetariër of veganist. In ons land is dit circa vijf procent. Iets meer dan de helft van de Oostenrijkers is daarnaast flexitariër en eet dus bewust of onbewust minder vlees. Het wil niet zeggen dat het beleid van Burger King in het land door iedereen wordt gewaardeerd. Er klinkt wel degelijk kritiek. Burger King anticipeert hierop al in zijn reclamecampagne door enkele vleesliefhebbers te laten reageren.
The Vegetarian Butcher
Aan de primeur van Burger King Oostenrijk zit een Nederlands tintje. De plantaardige burgers en nuggets zijn namelijk afkomstig van de The Vegetarian Butcher ofwel de De Vegetarische Slager. Hoewel het merk al enige jaren in handen is van Unilever, speelt oprichter Jaap Korteweg zelfs een rol in de communicatie. “Het merk werd in 2010 gelanceerd, maar boer Jaap Korteweg besloot al in 1989 vegetariër te worden. Momenteel is The Vegetarian Butcher in meer dan 55 landen present op ruim 30.000 verkooppunten,” schrijft Burger King. Daarnaast serveert Burger King vegetarische bacon en vegan ijs van Ben & Jerry’s.