Het Amerikaanse broodjesketen Arby’s verkoopt wodka die gemaakt is van friet. Het broodjesconcept met ongeveer 3500 vestigingen liet wodka distilleren op basis van zijn frietsoorten Curly Fry’s en Crinkle Fry’s.
De flessen met frietwodka worden verkocht in een beperkte oplage. Het basisingrediënt van wodka is de aardappel; dus is het minder vreemd dan het lijkt om drank te stoken van friet. Arby’s verkoopt de flessen voor bijna 60 dollar per stuk via een speciale eigen website.
Bijpassende gerechten
Net als de twee frietsoorten van Arby’s, zijn de wodka’s gekruid met onder meer paprika, cayennepeper, knoflook en ui. Samen met een chef-kok bedacht Arby’s bovendien een menu van bijpassende gerechten, die vanzelfsprekend allemaal gebaseerd zijn op het eigen assortiment van de sandwichformule.
Chips en haardblokken
Arby’s is lang niet het enige fastfoodmerk dat merkmarketing bedrijft op deze wijze. Zo leenden Subway, KFC en Pizza Hut recent smaken van hun gerechten aan zakken chips van Lay’s. Burger King bracht al eens parfum met een burgergeurtje op de markt, terwijl KFC haardhoutblokken verkocht die ruiken naar gefrituurde kip. Er zijn echter nog wel tientallen andere voorbeelden van nicheproducten met fastfoodlogo’s.
Arby’s is in ons land een stuk minder bekend dan zijn branchegenoot Subway. In een grijs verleden had de Amerikaanse sandwichspecialist echter wel kortstondig een vestiging in Den Haag. De verkoop van de wodka’s van Arby’s start komende komende donderdag.