“Wil je als aardappelteler meer verdienen aan je product, dan is een eigen snackbar de beste oplossing.” Dit schrijft vakplatform Boerenbusiness in een analyse van de aardappel- en frietmarkt.
Redacteur Niels van der Boom schrijft in een analytische column over, zoals hij het noemt, fritesflatie, de sterk gestegen verkoopprijzen van friet. Hij noemt McDonald’s als voorbeeld: de verkoopprijzen zijn er de afgelopen tien jaar verdubbeld. Maar ook verwijst Boerenbusiness naar de sterke prijsstijgingen in snackbars.
“3,3 cent aardappel in bakje”
Het platform schrijft: “Ook in Nederland merk je goed dat het imago van snel en goedkoop niet meer opgaat. Voor een portie medium frites betaal je € 3,75. In het bakje hoort 113 gram aardappelstaafjes te zitten. Gaan we uit van een aardappelprijs van 30 euro per 100 kilo dan zit er dus voor 3,3 cent aan aardappelen in het bakje. Zelfs bij een aardappelprijs van 60 euro is de belangrijkste grondstof nog maar goed voor 18 procent van de totale prijs. Je kunt je dus niet aan het idee onttrekken dat op het bakje frites een behoorlijk goede marge zit.”
Volgens Van der Boom kunnen aardappelboeren meer verdienen aan hun gewas door niet alleen aardappelen te verbouwen, maar ze ook te exploiteren. Hij houdt zijn lezers voorbeelden voor als Gerrit de Bruijne (1933-2020), die op zijn boerderij een snackwagen had en later Farm Frites oprichtte, en diens Vlaamse collega Jan Clarebout. Farm Frites boekte vorig jaar een winst van 118 miljoen euro, aldus Boerenbusiness, Clarebout Potatoes behaalde in 2022 voor het eerst meer dan een miljard omzet.
“Dus eigen snackbar…”
“En dat is dus precies de reden waarom iedere boer zijn eigen snackbar (of snackwagen) zou moeten hebben,” aldus Boerenbusiness. Overigens is dit deels ook wat er gebeurt. De laatste jaren levert een toenemend aantal aardappelboeren rechtstreeks aardappelen aan de frietzaken. Ook startte een deel van hem zelf eigen frietfabriekjes en zijn er der die hun friet rechtstreeks aan de consument verkopen.
Foto: archieffoto UZ Media