Cafetariaformule Big Bread Kitchen ofwel BB Kitchen presenteerde zich onlangs in het programma Next Level van televisiezender RTL-Z. Formulemanager Antoon Augustinus gaf uitleg over het eetconcept in het Franchise Journaal, een rubriek in het programma op de businesszender.
Big Bread is het geesteskind van Sheng Chen. Op 18-jarige leeftijd kwam hij vanuit China naar ons land. Na een opleiding in Middelburg, opende Chen in 2003 in Tiel een cafetaria van 50 vierkante meter. Vijf jaar daarna startte hij in de stad een tweede vestiging.
Het was het begin van een formule die nu 28 vestigingen telt. Het leeuwendeel van de Big Breads is gevestigd in de provincies Utrecht en Noord-Brabant, hoewel ook vestigingen in onder meer Wassenaar, Enschede en Nijmegen te vinden zijn.
Big Bread werd BBK
Augustinus legde bij de RTL-Z de nadruk op de ommezwaai die BBK vier jaar geleden maakte. Big Bread transformeerde toen van een keten van buurtcafetaria’s naar een concept met een bredere restauratieve functie. Dit betekent: meer nadruk op de beleving ter plekke en een luxer assortiment met onder meer een uitgebreide lijn burgersandwiches. Als voorbeeld noemt Augustinus Chens eerste vestiging in Tiel: “Die groeide van 50 naar 185 vierkante meter.”
Technologie
De formulemanager ging in het programma ook in op nieuwe technologie die de laatste jaren bij BBK zijn intrede deed, zoals bestelzuilen, app-gedreven bestellingen via QR-codes en robotservice aan tafel. Wie een Big Bread Kitchen wil openen, zo vertelde Augustinus, moet 25 procent van de investeringen én de fee inbrengen als eigen vermogen. Hier kun je de uitzending van het Franchise Journaal met Big Bread terugkijken.