De markt van maaltijdbezorging in Nederland wordt steeds voller. Dit betekent: nóg meer concurrentie voor de traditionele afhaalcafetaria’s van Nederland, maar natuurlijk ook voor de frituurspeciaalzaken die zelf al bestellingen aan de huisdeur (laten) brengen.
Steeds meer bekende merken bezorgen warme gerechten aan huis. Zij doen dit vooral, net als de cafetaria, uit defensieve overweging en dus uit angst om foodomzet en marktaandeel te verliezen. Het aantal nieuwe initiatieven was de eerste weken van dit jaar ongewoon groot. Albert Heijn verkent de maaltijdmarkt met Allerhande Kookt, terwijl ook gemaksformule AH to go proeven doet met maaltijdbezorging. Jumbo startte met het Groningse online bezorgplatform Fooddrop een proef met de gecombineerde delivery van boodschappen én maaltijden. Met angst en beven zal menig horecaondernemer het bekijken: als eigenaar van La Place kan Jumbo’s maaltijddelivery voor velen een bedreiging vormen. Ook in Groningen startte Ikea een proef met maaltijdbezorging: de Zweedse gehaktballetjes worden nu aan huis gebracht. Verder maakte websupermarkt Picnic twee initiatieven wereldkundig die de spoeling voor cafetaria’s dunner kunnen maken. Ten eerste startte Picnic in 70 steden met de bezorging van levensmiddelen op zondag. Daarnaast kwam het met een eigen maaltijdbox naar voorbeeld van HelloFresh, Marley Spoon en andere aanbieders op deze markt van ingrediënten en recepturen in een aan huis bezorgde doos.
Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld Editie 11 – Voorjaar 2019