Bespaar met Sitedish tot wel 90% op platformcommissies

In de spotlight
5 dec 2024 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten

Voor veel horecazaken, met name bedrijven die zich richten op bezorg- en afhaalbestellingen, wordt het steeds lastiger om winstgevend te blijven. De hoge commissies van grote bestelplatforms drukken flink op de marges. Gelukkig is er een oplossing: het gebruik van een eigen bestelomgeving. Maar hoe pak je dit het beste aan? Bram Ladage deelt hun ervaring met het toepassen van een eigen bestelomgeving.

“Het scheelt enorm in kosten wanneer je klanten via je eigen bestelsite laat bestellen,” vertelt Isabeau, marketingmanager bij Bram Ladage. In plaats van torenhoge commissies van 16% tot 30% aan bestelplatforms te betalen, zijn zij slechts €0,30 per iDEAL-transactie kwijt via hun eigen bestelsite. Dat levert flinke besparingen op. Ook hoeven zij niet te concurreren met duizenden andere snackbars binnen één app, zoals bij de grote platforms wel het geval is.

Daarnaast combineren zij hun eigen bestelsite met de bestelplatforms. De platforms worden ingezet om nieuwe en incidentele klanten aan te trekken, terwijl vaste klanten via de eigen bestelomgeving bestellen. “Ons doel is om klanten zo snel mogelijk kennis te laten maken met onze eigen bestelsite. Hier zijn de lijntjes met de klant korter en kunnen we de klant meer bieden,” legt Isabeau uit.

Marketingtools en branding

Maar hoe zorg je ervoor dat klanten via jouw eigen bestelsite gaan bestellen? “Je moet natuurlijk wel extra investeren om klanten naar je eigen site te trekken. Dat doen wij door middel van advertenties op Google en social media. Vervolgens kun je de marketingtools binnen Sitedish gebruiken om de gemiddelde besteding en het aantal herhaalbestellingen te verhogen, bijvoorbeeld door nieuwsbrieven te sturen en actiecodes te delen.” zegt Isabeau. “Een ander groot voordeel is dat we onze bestelsite volledig in de merkstijl van Bram Ladage kunnen ontwerpen. Het is een verlengstuk van onze marketing en sluit naadloos aan op onze uitstraling. Bij bestelplatforms is branding slechts een klein onderdeel,” voegt ze eraan toe.

Lage kosten

Bram Ladage heeft hun eigen bestelsites via Sitedish lopen. De software van Sitedish ondersteunt ondernemers bij het verminderen van hun afhankelijkheid van grote bestelplatforms en verlaagt de kosten per bestelling aanzienlijk. Sommige klanten van Sitedish besparen tot wel 90% op hun commissiekosten per bestelorder. Dit kan duizenden euro’s per maand schelen.

Grip op klantdata

Een belangrijk voordeel van de Sitedish-software is dat de klantdata volledig eigendom is van het restaurant. Dit betekent dat bezorg- en afhaalrestaurants precies zien wie bij hen bestelt. Op basis daarvan kunnen zij een eigen klantenbestand opbouwen. Dankzij een API-koppeling met de bestelomgeving van Sitedish ontvangen ondernemers ook order- en klantdata van de grote platforms. Zo heb je alle gegevens duidelijk in één overzicht. Dit is bij bestelplatforms niet mogelijk.

Software én slimme hardware

Naast software biedt Sitedish ook hardware oplossingen aan, zoals bestelzuilen. Deze bieden veel voordelen. Ze verlagen de werkdruk van je medewerkers, verminderen wachtrijen en verhogen de efficiëntie in je restaurant. Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde bonwaarde bij bestellingen via een bestelzuil 25% hoger ligt dan bij een bestelling aan de balie. Dit komt mede door de visuele aantrekkelijkheid van producten en slimme upsell- en cross-selltechnieken. Bovendien zijn bestelzuilen een echte eyecatcher in je zaak: je kunt de branding van jouw restaurant volledig terug laten komen in de screensavers, banners en andere visuals.

Benieuwd naar jouw mogelijkheden?

Wil jij ook besparen op hoge commissies of ben je benieuwd naar hun hardware oplossingen? Sitedish nodigt je uit om langs te komen bij hun beursstand tijdens de Horecava 2025 in de RAI. Je vindt hen in Hal 1, standnummer 01.229.

Heb je geen tijd om Sitedish te bezoeken tijdens de beurs? Klik dan hier om vrijblijvend contact met hen op te nemen voor meer informatie.