Bij onze zuiderburen is gisteren de jaarlijkse campagne Week van de Friet gestart. Het is de 23-ste keer dat deze actieweek voor de Belgische frituur op het menu staat. De Week van de Friet duurt tot en met 13 november.
De Belgische frituristen moeten zelf van de campagne een feestje maken in hun eigen zaken, want speciale evenementen zijn er dit jaar niet. Wel is er royaal aandacht voor de Week van de Friet op sociale media. Zo werd deze promotievideo via You Tube gepost.
In het verleden werden onder meer in verschillende steden frietstandbeelden tentoongesteld en ontwierpen kunstenaars bijzondere houten frietvorkjes.
Nieuw is dit jaar dat de bijbehorende website Weekvandefriet.be niet meer wordt gebruikt. Organisator Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) hanteert nu het bredere webadres Lekkerbijons.be.
Steak-friet Week
Onder de noemer Lekker bij Ons worden ook andere streekproducten gepromoot uit de Belgische landbouw. Sinds twee jaar promoot Lekker bij Ons bijvoorbeeld in september het traditionele gerecht friet met biefstuk. Onder de naam Week van de Steak-friet is al twee keer in september een campagne gehouden voor dit nationale gerecht “dat perfect past bij onze Bourgondische eetcultuur”.
Boerenactie
Actievoerende boeren haakten in op de Week van de Friet om hun stem te laten horen tegen het huidige overheidsbeleid. Afgelopen zondag, de dag voordat de frietweek begon, bakten boeren postuum “de laatste frietjes”. Ze stonden hiermee stil bij nieuwe landbouwregels, die onder meer het areaal van hun aardappelteelt beperken. 200 boeren togen met 60 tractoren naar een terrein waar andere activisten bomen plantten.
In een reactie liet de landbouwminister weten dat de laatste frietjes nog lang niet afgebakken zijn: “We zullen hier nog steeds friet kunnen blijven eten én kunnen blijven exporteren.” Overigens deelden de actievoerende boeren zelf ook gratis frietjes uit.
In Wallonië wordt de Week van de Friet ook gevierd, maar is de organisatie in handen van een Franstalige collega-organisatie van VLAM. Net als in ons land, hebben frituurbedrijven bij onze zuiderburen het extreem moeilijk door de hoge energieprijzen.