Net als de Nederlandse collega’s, kampen de Belgische frituristen met een personeelstekort. De Group Bossuwé (met frituurzaken in Kortrijk en Wevelgem) en eethuis Vanallier in Aalbeke zetten friet als ‘actiemiddel’ in. Wie een nieuwe werknemer aanbrengt, krijgt levenslang gratis friet.
Bedrijfsleider Olivier Honoré van De Groep Bossuwé laat in Het Laatste Nieuws weten dat hij persoonlijk en met veel plezier het eerste bakje friet gaat vullen van de klant die hem aan nieuw personeel helpt. In Nederland heeft een bedrijf in Bemmel onlangs ook friet ingezet als ‘wapen’ om meer personeel te werven.
Vriendennetwerk inzetten
Wie een vriend aanbrengt om te werken bij een van de frietzaken van het Belgische horecabedrijf, eet levenslang wekelijks een gratis portie friet. Althans, zo lang die werknemer er in dienst is. Op deze manier worden klanten aangespoord om hun vriendennetwerk in te zetten en zo mee te helpen om het personeelstekort op te lossen.
De openstaande vacatures zijn er vooral in verband met een nieuwe vestiging die in 2022 open gaat in Kortrijk. Maar ook in de bestaande vestigingen is versterking welkom als ‘Frietlover’’ of ’Store Manager’, zo vertelt Honoré in de Belgische krant.
Trends en cijfers
Frituurwereld heeft onlangs alle trends en cijfers over het personeelsgebrek in de horeca en cafetariasector op een rij gezet. In dit artikel lees je er meer over.