Na meer dan vijf jaar als bedrijfsleidster van Kwalitaria Nieuw-Vennep ging het kriebelen bij Anoek Kraaijeveld-Buijs. Anoek was klaar voor een volgende stap. Dat besprak ze met haar baas. Sinds kort is Anoek nu samen met haar partner Kelly eigenaar van de Kwalitaria.
Het is hoe het vaker gaat in de cafetariasector: ervaren medewerkers starten zelf een zaak of nemen het bedrijf over waarin ze al werkzaam zijn. Anoek zegt hierover: “Frank, de voormalige eigenaar, en ik zijn altijd open en eerlijk naar elkaar geweest. Dus toen ik het gevoel kreeg klaar te zijn voor een nieuwe stap, heb ik dit meteen met hem besproken.”
“Vanaf dag één op m’n plek”
Bedrijfsleidster Anoek bleek met haar gesprek precies op het goede moment te komen. Ze zegt: “Frank merkte dat hij niet meer de volledige focus had om het bedrijf nog te leiden. Hij stelde mij uiteindelijk de vraag of ik de zaak van hem wilde overnemen.”
Anoek had meerdere horecabaantjes, maar kon daarin maar steeds haar draai niet helemaal vinden. Bij Kwalitaria Nieuw-Vennep was ze daarentegen vanaf dag één helemaal op haar plek. Dat dankt ze ook aan haar leermeester, zegt ze. “Vanaf de eerste dag had ik een goede band met Frank. We vertrouwden elkaar direct. Hij heeft mij alle ruimte gegeven om mij te ontwikkelen tot wie ik nu ben. Een betere leermeester kon ik mij niet wensen.”
“Anoek de voorkant, ik de achterkant”
Anoeks partner Kelly werd mede-eigenaresse. “Wij vormen samen een goed team”, zegt Kelly. “We zijn op elkaar ingespeeld en vullen elkaar aan. Anoek is een echte horecatopper. Ze geniet ervan om met klanten om te gaan. Ik ben meer op de achtergrond aanwezig met de voorbereidingen en administratie. Een duidelijke taakverdeling dus. Anoek de voorkant en ik de achterkant. Maar samen runnen wij het bedrijf.”
Over hun team in Kwalitaria Nieuw-Vennep zegt Anoek: “Ik durf wel te zeggen dat we nu het beste team hebben dat er in de afgelopen vijf jaar heeft gestaan. We zijn op elkaar ingewerkt en hebben veel voor elkaar over. Het voelt als familie en dit stralen wij ook uit naar onze gasten.”
“Geen last van personeelstekort”
Kelly vult aan: “Wij proberen dicht bij ons personeel te staan, met ze mee te denken en ze te helpen waar nodig. Wij geloven dat als je dat extra stapje voor ze zet, ze ook veel voor jou als ondernemer over hebben. Dat is denk ik ook de reden dat wij geen last hebben van een personeelstekort.”