Big Bread Kitchen verandert zijn naam in BB Kitchen, waarbij BB op z’n Engels wordt uitgesproken als ‘bie-bie’.
Het cafetariaconcept dat ondernemer Sheng Chen bijna twintig jaar geleden startte, groeide in 2022 naar 28 vestigingen. Begin 2023 worden numero 29 en 30 geopend.
Richting 100 vestigingen
Afgelopen maandag hield BB Kitchen in Oss zijn jaarlijkse franchise- en formuledag. Daar werden de vestigingen bekroond die hoge ogen gooiden tijdens mystery guestbezoeken. Maar ook ontvouwde eigenaar Sheng Chen de plannen voor de komende jaren. Zowel op de franchisedag als in een recent interview met vakblad Misset Horeca laat Chen over de ambitie geen misverstand bestaan: over tien jaar moet Nederland honderd BB Kitchens tellen.
“Glimlachen…”
Tijdens zijn toespraak ging Chen in op de noodzaak om, gezien kostenstijgingen, de prijzen te verhogen. “Jullie móeten wel de prijzen op de menukaart verhogen. Helaas ontkomen wij daar niet aan. Niet naar de buren kijken of ze de prijs wel of niet verhogen, maar náár jezelf. Als jullie de 6 P’s van de marketingmix in orde hebben, hoef je niet bang te zijn voor prijsverhogingen en zullen de gasten blijven komen.”
Kijkend naar de inflatie, deelt Chen de zorgen van de BB-franchisenemers. “Zelfs tijdens het slapen, denken wij na hoe we Big Bread Kitchen nog meer kunnen verbeteren Kijk optimistisch naar jezelf! Als jij ongelukkig bent met jouw linkerhand, ga je je rechterhand warm maken. Vertrouw er op dat morgen een goede dag komt, nog beter dan vandaag. Wij willen alleen zien dat het goed met jullie gaat en glimlachen.”
Italiaanse bollen
Chen opende in 2003 in Tiel zijn eerste cafetaria onder de naam Big Bread. De naam werd gekozen omdat Chen zich aanvankelijk vooral toelegde op een keur aan royaal belegde broodjes, met als basis de Italiaanse bol. Frituurgerechten bleven echter prominent aanwezig. In 2008, nadat Chen eveneens in Tiel zijn tweede cafetaria opende, werd Big Bread een franchiseformule. Snel volgde een derde vestiging in Gorcum. Weer enkele jaren daarna is de naam gewijzigd in Big Bread Kitchen. Bij de vestigingen worden naast frituurgerechten, onder meer burgers, belegde broodjes, salades en maaltijden geserveerd. BB Kitchen mikt nadrukkelijk ook op de lunch.
Innovatief met robots
Twee jaar geleden trok BB Kitchen de aandacht van de media met de introductie van robotservice. De “genderneutrale medewerker” brengt bestellingen van de toonbank naar de tafels. De robots worden vaak door gasten gefotografeerd en gepost op sociale media, hetgeen bijdraagt aan de marketing van BB Kitchen. Daarnaast werken ze (kosten: 11.000 euro per stuk) simpelweg besparend op de personele kosten, aldus Chen.
BB Kitchen van het jaar 2022 werd tijdens de franchisedag de vestiging in Naaldwijk. Meer BB’s behaalden hoge scores bij de mystery guestbezoeken, maar BB Pijletuinen in Naaldwijk bleef de collegebedrijven nipt voor. Op de franchisedag bij Mellow Dining in Oss waren verschillende producenten uit de branche present en maakte ook Cora van Mora haar opwachting. Tientallen franchisenemers gingen op de foto met Van Gelovens boegbeeld van de snackwereld.