AnyTyme viert zijn zilveren jubileum. Maar dit doet de formule van HANOS Groothandels in een heel andere vorm dan de start een kwart eeuw geleden.
Het afgelopen jaar transformeerde AnyTyme ingrijpend. Van cafetaria naar fast casual eetgelegenheid. Van samenwerkingsverband naar franchisemerk.
door Ubel Zuiderveld
In april 1998 opende de eerste AnyTyme. Het was de periode dat er meer actieformules van grossiers uit de startblokken kwamen. Het mes snijdt aan twee kanten. De leveranciers helpen cafetaria’s om hun marketing te professionaliseren. Zelf binden ze omzet aan hun groothandels en kweken ze loyaliteit.
Aan het einde van het startjaar trad Han Wonink aan als formulemanager. Wonink is nog altijd van de partij en kreeg Peter Plantenga als franchisemanager aan zijn zijde. Samen hebben zij AnyTyme verder ontwikkeld naar de professionele formule die er nu staat. De beide heren verstaan hun vak. Han is vanuit zijn ervaring als eigen ondernemer in de branche inmiddels 25 jaar nauw betrokken bij AnyTyme. Peter was 27 jaar werkzaam in verschillende functies bij McDonald’s in ons land. Verder werkte Plantenga voor New York Pizza en tilde hij in Oost-Nederland een keten van entertainmentcenters van de grond.
Waarom werd AnyTyme een franchiseformule?
Plantenga: “Dat is het gevolg van de Wet Franchise die drie jaar geleden in het Burgerlijk Wetboek is opgenomen. De wet is natuurlijk primair bedoeld om de positie van de franchisenemers, de horecaondernemer zelf dus, te versterken. Maar er staat ook in dat van franchise sprake is als gewerkt wordt volgens een uniforme formule, een gezamenlijke naam, huisstijl en knowhow. Dat is natuurlijk allemaal het geval bij AnyTyme. De wet betekende dat we uiterlijk eind december vorig jaar onze transformatie naar franchise moesten voltooien.”
Dat lijkt niet eenvoudig met zelfstandige ondernemers.
Plantenga: “Nee, dat is zeker geen makkelijk proces geweest. Alle AnyTyme-ondernemers waren en zijn natuurlijk volledig zelfstandig. Het zijn hun eigen panden die ze gekocht of gehuurd hebben. Wij moesten door de Franchisewet de ondernemers overtuigen dat ze toch een franchisecontract moesten ondertekenen.”
Het was dus een ingrijpende operatie?
Plantenga: “Er is heel wat overredingskracht nodig geweest. We hebben onze meerwaarde als formule echt duidelijk moeten maken. Ondernemers die niet mee wilden doen hebben we uitgelegd wat de gevolgen daarvan zouden zijn en dat ze binnen zes maanden alle uitingen van AnyTyme zouden moeten verwijderen als ze geen franchisecontract tekenden. Van de gevelreclame en alle online uitingen tot de namen en foto’s van gerechten. Kortom, dat ze hun hele zaak overhoop zouden moeten halen en dat ze zelf hun marketing en conceptontwikkeling zouden moeten gaan doen.”
Schrokken ze?
Plantenga: “Op dat moment ontdekten ondernemers pas echt wat de meerwaarde van onze formule is. En hoe ingrijpend en kostbaar het is als je je hele marketing en conceptontwikkeling vanaf punt nul zelf weer moet regelen. Maar een franchise heeft ook een ander belangrijk voordeel. Stel dat je je zaak wilt verkopen, dan kun je ook jouw contract overdragen. Al onze franchisenemers zijn weliswaar gewoon zelfstandig ondernemer gebleven, maar ze kunnen het bedrijf wèl als AnyTyme verkopen. Dat geeft bij verkoop meerwaarde.”
Jullie jubileum is dus een soort nieuwe start?
Plantenga: “Iedereen is opgelucht dat het hele traject achter de rug is. We kunnen nu weer bouwen. Gelukkig gaat het enorm goed, haast onvoorstelbaar goed zelfs. Het is eigenlijk niet te geloven hoe druk de zaken het allemaal hebben. Nee, niet alleen de omzet groeit, maar zeker ook het volume groeit mee. En eigenlijk vind ik dat best wel logisch. Het kwaliteitsniveau van AnyTyme mag je gewoon vergelijken met casual restaurantformules. Maar de prijs voor maaltijden ligt bij AnyTyme wel pakweg 10 euro lager dan in een restaurant. Daarom kiezen we nu ook bewust voor de term fast casual.”
Wat is de hardloper?
Plantenga: “Wat vooral heel goed loopt, zijn onze Tastyboxen. Die heeft Han ooit bedacht en dat heeft hij uitstekend gedaan. Het zijn menu’s die zijn samengesteld uit bestaande kernproducten. AnyTyme heeft 19 verschillende menu’s in Tastyboxen. Omdat sommige vestigingen beperkte keukenruimte hebben, voeren niet alle vestigingen ze allemaal. Naast de Tastybox lopen de hamburgers prima en natuurlijk de friet. Friet, dat gaat altijd maar door.”
En nu weer bouwen?
Plantenga: “We hebben momenteel 48 AnyTymes die allemaal erg goed draaien. Maar dat mogen er zeker meer worden nu we het fundament zo goed gelegd hebben. Er komen nu verkiezingen aan voor een franchiseraad. Ik heb de ondernemers op het hart gedrukt dat dit echt een serieuze zaak is en geen beauty-contest of zo. Als de franchiseraad gekozen en geïnstalleerd is, gaan we weer een marketinggroep vormen en kunnen we de productontwikkeling en alle andere zaken weer oppakken.”
En weer groeien?
Pantenga: “Je zult mij niet horen zeggen dat we in 2030 honderd AnyTyme-vestigingen hebben. Het streven naar een betere geografische spreiding staat voorop. Er zijn nog veel blinde vlekken op de kaart. Zo zijn er in heel West-Nederland tussen Texel en Zeeland maar twee AnyTymes. We zullen bij de werving focussen op iets grotere cafetaria’s, zaken die als fast casual eetgelegenheid goed tot hun recht kunnen komen. Per saldo hoop ik dat we groeien met vijf zaken per jaar.”
Mikken jullie op vestigingen van andere formules?
Plantenga: “We willen putten uit bestaande aanbod, voornamelijk zelfstandige cafetariabedrijven. Niet van andere formules, maar vooral zelfstandige ondernemers. Maar er stoppen ook ondernemers met hun bedrijf natuurlijk. Dus moet er voortdurend aanwas blijven.”
“Bij de werving willen we wel de kracht en reputatie van HANOS nadrukkelijker inzetten. In de praktijk blijkt dat velen in de horecabranche helemaal niet weten dat AnyTyme een formule van HANOS is. Wat dat betreft moeten we de marketingkracht van de twintig groothandels die we hebben beter benutten. Nee, zeker niet richting consument, maar uitsluitend gericht op de professionele markt.”
Tot slot een reclamecommercial?
Plantenga: “Bij AnyTyme tekenen zelfstandig ondernemers een franchisecontract, maar blijven ze in de praktijk gewoon autonoom. Zoals gezegd: er zijn franchiseformules die anders redeneren, maar in de bedrijfspanden zijn wij vooralsnog niet geïnteresseerd. Franchisenemers betalen bij ons een vaste fee en dus geen bijdrage die afhankelijk is van de gerealiseerde omzet. Onze fast casualformule heeft een entree fee van 3000 euro voor toetreders en een vaste jaarlijkse marketingbijdrage van 4200 euro.”
“Verder lopen we als formulemanagers natuurlijk hard voor onze ondernemers. Een mooi recent voorbeeld zijn de disposables. Met het oog op de nieuwe regelgeving sinds 1 juli, maakten wij voor onze AnyTyme-leden een mooie aanbieding. Ze konden volledig overstappen op plasticvrije verpakkingen, waarvan we de prijs maar nèt boven het niveau van traditionele snackbakjes hebben kunnen leggen.”