De Reclame Code Commissie heeft McDonald’s Nederland op de vingers getikt. De tekst in een advertentie over zijn Franse Frietjes strookt volgens de commissie niet met de werkelijkheid.
De tekst in de advertentie van het restaurantconcern luidt: “Aan de aardappelen (voor de Franse Frietjes) wordt verder helemaal niets toegevoegd behalve een snufje zout.” De voedselwaakhond Foodwatch vindt dat sprake is van misleidende reclame en maakte de zaak aanhangig bij de Reclame Code Commissie.
“Verzuimd frituurolie te noemen”
De friet van McDonald’s mag dan in de basis een pure aardappel zijn, volgens de reclamecommissie verzuimde McDonald’s Nederland om de ingrediënten te noemen van de frituurolie waarin de frietjes worden gebakken. McDonald’s Nederland somt de bestanddelen van de frituurolie overigens wel op in de declaratie op zijn eigen website.
Naast aardappelen voor de friet en het snufje zout, gaat het om de volgende ingrediënten: “Niet-gehydrogeneerde plantaardige olie (high oleic zonnebloemolie, zonnebloemolie, koolzaadolie, high oleic koolzaadolie), (stabilisator) dinatriumdifosfaat, dextrose. Onze Franse Frietjes worden gezouten met JOZO zout: puur zout met jodium (Zout (NaCl), jodium, antiklontermiddelen (E504, E535).”
“Onjuiste indruk”
Over de advertentie voor Franse Frietjes oordeelt de reclamecommissie: “Door het absolute karakter van de reclame-uiting wordt een onjuiste indruk gewekt over de samenstelling van het product.” Volgens de commissie is de advertentietekst hierdoor misleidend. Slotsom: “De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 2 NRC en beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.”
Foto’s: McDonald’s