Het was aanvankelijk de bedoeling om twee zaken te runnen, maar Alida van Dellen en Jan Willems hebben toch anders besloten. De eigenaren van Piepers en Paupers in Veenhuizen gaan in het voorjaar van start met Family Appelscha en willen zich volledig op die zaak richten, want er zit meer potentie in het pand dan gedacht.
Alida van Dellen en Jan Willems zoeken opvolgers voor Piepers en Paupers. Dat meldt Misset Horeca. Het ondernemersstel opende de zaak in februari 2020. Een maand eerder hadden ze hun eerste bedrijf, Alida’s Smulpaleis in Roden, overgedragen aan nieuwe eigenaren. Alida’s Smulpaleis was in 1996 begonnen als snackwagen en met het bedrijf wonnen Alida en Jan in 2015 de Cafetaria Top 100.
Meer investeren
“Het was de bedoeling dat we twee zaken zouden runnen”, zegt Jan Willems. “Maar dat lukt jammer genoeg niet. Het plan van Family Appelscha hebben we naar boven bijgesteld. De omzetprognose is hoger geworden doordat we het anders inrichten en meer investeren. We willen ons volledig op die zaak concentreren.”
De twee zijn op zoek naar de juiste ondernemers om Piepers en Paupers voort te zetten. “Mensen met dezelfde filosofie, die willen werken met lokale producten en kwaliteit hoog in het vaandel hebben.”
Pand volledig verbouwd
Het pand waar Family Appelscha straks gasten verwelkomt, wordt momenteel volledig verbouwd. De ondernemers hebben de beschikking over een oppervlakte van 320 vierkante meter en een terras van 400 vierkante meter. “We beginnen met in totaal 200 zitplaatsen en kunnen dat opschroeven naar 300. Maar het is belangrijk dat de keuken het aankan en dat we mensen niet lang laten wachten. Soms kun je meer verdienen met minder stoelen, omdat het gewoon beter loopt.”
Kassaloze afhaal
Het afhaalgedeelte van Family Appelscha wordt bijzonder: deze zal namelijk kassaloos zijn. Mensen kunnen online bestellen of in de zaak via een qr-code. “We kunnen daarmee veel beter sturen wanneer bestellingen binnenkomen en klaar zijn. We nemen bijvoorbeeld iedere vijf minuten een bepaald aantal bestellingen aan, waardoor we de drukte beter kunnen spreiden, minder fouten maken en daardoor productiever zijn. En we hebben nooit en wachtrij.”
Verder biedt Family Appelscha bier van de tap van Bierbrouwerij Maallust en, in samenwerking met diezelfde brouwerij, een bierwinkel waar bier voor thuis wordt verkocht ‘in leuke cadeauverpakkingen’.