Na Almere, Zoetermeer en Amstelveen, is Albron met zijn formule Frites Affairs neergestreken in Tilburg. Het grote cateringbedrijf opent in winkelcentrum de Emmapassage in één keer vier horecaconcepten. Deze ontwikkeling past in een trend richting schaalvergroting in de branche.
door Ubel Zuiderveld
Naast Frites Affairs, vestigden zich in Tilburg onder de paraplu van de cateraar ook Strada Streetfood Italiano (eigen Albron-formule), Coffeecompany (vorig jaar door Albron overgenomen) en een outlet van lunchconcept Anne & Max, waarmee Albron een licentieovereenkomst heeft.
Breed portfolio
De aanpak van Albron is illustratief voor een ontwikkeling die veel breder zichtbaar is in de horeca. Het bedrijf heeft een breed portfolio van foodconcepten: het kan hiermee dus in één keer een totaalaanbod aan horeca leveren voor projectontwikkelaars. Albron werkt dan ook intensief samen met een vastgoedbedrijf.
Naast Albron, is Restaurant Company Europe (RCE) een ander voorbeeld van een horecaconcern met een uitgebreid portfolio aan horecamerken. RCE mikt op restaurants met miljoenenomzetten: het heeft onder meer formules als Loetje, Happy Italy en Stan (eigentijdse eetcafés) in portefeuille.
Vermaat en Frites Atelier
RCE verwacht dit jaar uit te komen op een omzet van 225 miljoen euro. Albron behoort met een omzet van bijna 200 miljoen euro tot de drie grootste cateraars van ons land. Omdat het met bedrijfscatering al langjarig matig tot slecht gaat (voorspelling 2023: 79 procent van de omzet ten opzichte van 2019) mikken meer cateraars op horeca in de openbare ruimte. Zo is cateraar Vermaat Groep (225 miljoen omzet) franchisenemer van de formule Frites Atelier, exploitant van La Place-restaurants en uitbater van enkele andere horecabedrijven. Daarnaast is Vermaat eigenaar van de Stach-gemakswinkels.
Happy Fry Hour
Albrons frietconcept Frites Affairs heeft nu 14 vestigingen. De meeste daarvan zijn niet gevestigd in steden, maar bij Center Parcs. Op deze vakantieparken is Albron al vele jaren de belangrijkste cateraar. De eerste Frites Affairs opende vier jaar geleden op Center Parcs Limburgse Peel. Klanten bij Frites Affairs kunnen dan ook via acties een weekendje Center Parcs winnen. Een ander marketingfenomeen van het concept: het dagelijkse Happy Fry Hour. Eters ter plaatse kunnen tussen drie en vier uur voor vijf euro onbeperkt friet en sauzen eten.