Na hun onlangs aangekondigde fusie, zijn de cateraars Albron en Hutten straks het op drie na grootste foodserviceconcern van Nederland. Met een gezamenlijke omzet van circa 380 miljoen euro (exclusief België) moeten ze alleen nog McDonald’s Nederland, cateraar Vermaat Groep en Van der Valk voor laten gaan. Zowel Albron als Hutten hebben frituurvet in hun aderen.
Cateringbedrijven Albron en Hutten maakten hun voornemen om samen verder te gaan eerder deze maand wereldkundig. Beide bedrijven hebben oude wortels. Hutten is in 1929 in Veghel gestart als bakkerij door de grootvader van huidig eigenaar Bob Hutten. De historie van Albron gaat terug naar 1899, de oprichting van volkse koffiehuizen, die arbeiders moesten behoeden voor alcoholmisbruik in cafés.
“Betekenisvolle organisatie”
Eigenaar Bob Hutten van Hutten Catering zocht naar een fusiepartner, omdat zijn dochters als vierde generatie het bedrijf niet willen overnemen. “Ik was op zoek naar een betekenisvolle organisatie die het unieke gedachtegoed van Hutten kan voortzetten,” aldus Hutten over zijn bedrijf, dat zich onderscheidt op sociaal en maatschappelijk gebied.
“Albron en Hutten hebben beide het hart op de goede plek. Ons vertrekpunt is hetzelfde. Bij alles wat we doen, willen we dat iedereen er beter van wordt,” aldus Albron-directeur Jan Willem Hilbron. De twee bedrijven hebben bijna 7000 mensen aan de slag, die werkzaam zijn op bijna 1100 locaties in de catering, foodservice en horeca.
Frites Affairs
Beide bedrijven zijn/waren actief in de frituursector. Albron opende als leisurecateraar vanaf 2018 verschillende outlets van het eigen concept Frites Affairs op vakantieparken. Daar kwamen later ook vestigingen in steden bij. Hoewel een aantal weer sloot, staat de teller nog altijd op 8 outlets van Frites Affairs. Overigens gaat Albron voor CenterParcs de komende jaren veel nieuwe horecaconcepten ontwikkelen.
Smaaklokaal
Hutten experimenteerde tussen 2015 en 2017 met een duurzame frituur-lunchroom in Den Bosch onder de naam Smaaklokaal. De zaak met verse friet en snacks was echter, mede door de matige locatie, geen succesvol verdienmodel. Hutten greep met de frituur-lunchroom feitelijk terug op zijn eigen historie. Het opende reeds in 1939 een lunchroom-eetsalon en twaalf jaar later de eerste automatiek van Veghel.
Foto’s: promofoto Frites Affairs (links) en Smaaklokaal, archieffoto UZ Media